Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
principe-overeenkomst Kloosterboer en ECT voor bouw Rotterdam Cool Port

Fresh Corridor Congres toont mogelijkheden intermodaal AGF-transport

Tholen - Gisteren vond in Rotterdam het Fresh Corridor-congres plaats. Dat het congres in een behoefte voorzag, bleek wel uit de massale belangstelling van importeurs, transporteurs, overheden en andere dienstverleners. Directeur Hans Smits van Havenbedrijf Rotterdam had ook nog een nieuwtje te melden. Hij maakte namelijk de principe-overeenkomst bekend van containeroverslagbedrijf ECT en koel- en vriesopslagbedrijf Kloosterboer voor de bouw van een Cool Port op ECT's City Terminal. Overigens is de deal nog niet rond, maar werd het akkoord wel symbolisch bekrachtigd met een 'handshake'.



Deadline: begin 2015

Belangrijkste motief voor de ontwikkeling van Cool Port is de verschuiving van geconditioneerde lading van traditionele reeferschepen naar containers. Nu al wordt in Rotterdam 90% in containers aangevoerd. Het is de bedoeling dat Rotterdam Cool Port de draaischijf wordt voor geconditioneerde producten voor bestemmingen in Europa. Vanuit Rotterdam Cool Port worden de geconditioneerde producten efficiënt en duurzaam verder Europa in vervoerd. De opzet maakt het goed mogelijk om veel nadruk te leggen op binnenvaart, spoor en shortsea. Rotterdam Cool Port zal de positie van Rotterdam als haven voor koel- en vriesproducten versterken en verbindt de haven met de Greenports in Nederland.

Smits noemde 'begin 2015' als deadline, wanneer de nieuwe faciliteit operationeel moet zijn. Volgens de voorman van het havenbedrijf heeft Rotterdam een ijzersterke positie als reeferhaven met 12.000 reeferaansluitingen op de terminal, wat twee keer zoveel is als tweede Europese haven. ECT maakt in de eerste fase een terrein van zes hectare vrij, dat direct aan het Rail Service Centre (RSC) grenst. Havenbedrijf Rotterdam is bereid te investeren in ontsluitende infrastructuur. Smits sprak tevens over de herontwikkeling van het Merwe- Vierhaven gebied waar fruit en fresh zullen verdwijnen als gevolg van containerisatie. Rotterdam is in de running voor ontwikkeling van het World Food Center, een experience center in het teken van voeding.

Klik hier voor de fotoreportage



Weg, spoor en water

Minister Maxime Verhagen noemde Cool Port een goed voorbeeld van samenwerking tussen de topsectoren Tuinbouw, Agrofood en Logistiek. "De Agrologistiek draagt bij aan de versterking van de concurrentiepositie van de Nederlandse agrosector en aan het oplossen van maatschappelijke uitdagingen zoals voedselverspilling. Er komen steeds meer goederen in koelcontainers Nederland binnen om de houdbaarheid van verse producten te verlengen. Dit vraagt om een nieuwe manier van opslag en (door)voer. Dankzij de nieuwe Cool Port blijven verse producten langer houdbaar en komen alle soorten transport bij elkaar: weg, spoor en water." Overigens gaf minister Verhagen aan dat, als er een kabinet van PvdA/VVD komt, uitgaande van de verkiezingsprogramma's, het huidige topsectorenbeleid zal worden voortgezet.

In een ketengesprek spraken Piet Hein Horstmeier van ECT, Jack Kloosterboer (Kloosterboer), Michel Jansen (Total Produce) en Fred Krijnen (RFW/Sea Invest) en Coert Beerman vervolgens verder over bedrijvencluster Cool Port. Jansen noemde de ontwikkeling een kans om fruit naar Rotterdam te krijgen. Bij Total Produce komt momenteel al 90% van de containers over water binnen. De meerwaarde zat'm volgens Kloosterboer vooral in minder kosten, wat volgens hem ook zal leiden tot kostenvoordeel voor de consument. Volgens Fred Krijnen is het vooral bepalend wat de klant wil. "De retailer bepaalt tegenwoordig welk fruit, in welke tijd, via welke haven binnenkomt."



Informatie delen

Ook het onderwerp 'ICT voor synchromodaal vervoer' stond op het programma. Flexibele, op de markteisen afgestemde keuze tussen weg, water en spoor stellen nieuwe eisen aan informatievoorziening in de keten en met betrokken overheden. De aanwezigen waren het behoorlijk met elkaar eens dat er vertrouwen voor nodig was om met elkaar bedrijfsinformatie te delen. "Uiteindelijk is iedereen bang om algemene informatie te delen, omdat iedereen toch over zijn eigen handel gaat", gaf Steven van Erven van Nature's Pride aan.

In een het laatste ketengesprek kwam de discussie uit de zaal wat meer los bij de stelling, of Rotterdam Coolport een concurrent of partner was in de groei. Zowel panelleden Mart Valstar (Best Fresh Group), Jan Blankers (Mooy Logistics), Erik Bongaerts (Frankort & Koning) als Niels Dijkman van ABN Amro zagen de ontwikkeling vooral als een partner in de logistieke groei. "Ik denk dat er enorme kansen liggen voor ons als dienstverleners om samen met Cool Port en onze opdrachtgevers aan de slag te gaan."



Volgens Mart Valstar is concurrentie van Cool Port niet aan de orde. "Het Westland als productiegebied en Rotterdam als importlocatie gaan al meer dan een eeuw goed samen. Simpelweg, omdat onze klanten zowel om Westlandse tomaatjes als om Spaanse sinaasappelen vragen. Vervoer over water is een visitekaartje op het gebied van duurzaamheid. We beconcurreren elkaar elke dag al, maar we hebben wel een gemeenschappelijke deler, die wij kunnen toevoegen en andere landen niet."

Concurrentie

Peter van der Laan, Rotterdam Fruit Wharf, had wel een kritische noot. "Als het Cool Port-verhaal een succes moet worden, moeten stromen gebundeld worden en dan is er wel degelijk concurrentie van Cool Port met bijvoorbeeld koelhuizen in het Westland. Daarbij word je met binnenvaart duurder dan transport over weg en wie gaat dat bekostigen?" Volgens Mart Valstar is er prijstechnisch goed uit te komen. "We hebben een boot met pomelo's naar Rotterdam gevaren en waren prijstechnisch nagenoeg gelijk aan Rotterdam." Niels Dijkman voegde nog toe dat hij geloofde dat op termijn duurzaamheid zeker een meerprijs zal krijgen bij de consument, zeker gezien de consolidatieslag die bij de retail gaande is.

Het Rotterdamse cabarettrio The Tunes zorgde voor een vrolijke noot aan het einde van het congres met hun humoristische liedjes waarvan er één speciaal was geschreven voor Fresh Corridor met als refrein: ‘Dat kan alleen Fresh Corridor!

Klik hier voor de fotoreportage