Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Local for local wereldwijd steeds belangrijker

Imagine just another day in the greenhouses of FresQ Kent. Een zilte zeebries waait in je gezicht wanneer je vlakbij Ramsgate de tomatenkas binnengaat. Je kijkt opzij naar de andere twee kassencomplexen die steeds vijf meter hoger liggen op deze krijtsteenheuvels. Terwijl je tomaten plukt, die net zo dieprood zijn als het kostuum van een Engelse Beefeater, kijk je naar buiten over de golven van de Noordzee die beneden aan je voeten ligt.

Het klinkt idyllisch, maar is dagelijkse realiteit voor de tientallen mensen die in de teeltbedrijven werken waarvoor FresQ Kent de afzet organiseert. André Boekestijn, directeur bij FresQ Kent, glimlacht en laat weten dat FresQ Kent, een dochter van FresQ Red Star enFresQ Rainbow Growers Group, zich speciaal met een locatie in Kent heeft gevestigd om in te spelen op de Britse behoefte en voorkeur voor ‘local for local’. Door te werken met telers die produceren met een minimale CO2-footprint en die profiteren van de uitmuntende lichtopbrengst en goede ontsluiting in Kent, kan FresQ Kent goed inspelen op de markt.

Korte lijnen

“In 2007 is FresQ met Fresca in contact gekomen”, opent André. “Via dat contact zijn wij verkoopgesprekken aangegaan met Thanet Earth Marketing (TEM). Via deze partij kunnen wij een goede prijs uit de markt halen voor de leden van FresQ en beleveren we sinds 2009 direct aan retailers als Tesco’s, ASDA en Sainsbury’s. TEM is naast de kassen van onze leveranciers gevestigd en levert direct in de depots van de supermarkten af. Hierdoor kan er anders geteeld worden. De groenten groeien langer en zijn daardoor voller en mooier. Door de combinatie van ‘local for local’
en betere kwaliteit kunnen we als FresQ Kent een betere prijs realiseren.”

Focus op kwaliteit

“In vergelijking met Nederland is het opmerkelijk dat we in Engeland lange termijn prijsafspraken maken en dat dat niet gaat op basis van kilo’s, maar werkt met een stuksprijs. De retailer verkoopt immers ook per stuk aan de consument. Zo licht de nadruk op kwaliteit, niet op gewicht. Geheel op de Britse markt afgestemde rassen in een verpakking voorzien van een Union Jack. Zowel retail als gebruiker zijn enthousiast over de lokale kwaliteitsversproducten van de telers die hun product via
ons laten verkopen. Zowel FresQ Kent als de telers die aan ons leveren verwachten dan ook verder te groeien in Engeland”, besluit André enthousiast.

Bron: Fresqrant
Publicatiedatum: