Na een relatief langzame start van het Spaanse citrusseizoen, verloopt de markt momenteel naar tevredenheid. Vooral de citroenen doen het goed. Het koude weer stimuleert de vraag naar het citrus. Wel wordt er concurrentie verwacht van de Marokkaanse oogst. De citroenmarkt is echter al het gehele seizoen stabiel. De Spaanse citroenen domineren volgens de Valenciaanse citrusorganisatie de markt vanwege de uitstekende kwaliteit. Om de consumptie van grapefruit onder jonge mensen, die de voorkeur geven aan de zoetere citrussoorten, te stimuleren wordt er aan een promotiecampagne gewerkt. Met zoetere variƫteiten als de Israƫlische Sunrise, Zuid-Afrikaanse Star Ruby en Florida Pink hoopt men de trend te kunnen keren.
Statistieken tonen aan dat de verkoop van citrus de laatste jaren toeneemt door een stijgende populariteit. Britse consumenten zijn veeleisend en vragen topkwaliteit dat aan de strengste voedselveiligheidseisen voldoet, waardoor de waarde van het citrus toeneemt. Vorig jaar kochten consumenten gemiddeld elke 19.2 dagen citrus, terwijl dat een jaar ervoor nog elke 20 dagen was. In totaal werd er vorig jaar 366 miljoen ton citrus verkocht.
De retailers zijn overgeschakeld op prijs gebaseerde programma's. Waitroze, Marks & Spencer, Sainsbury's, Tesco en de discounters zijn allen Waitrose voorbij gegaan met een groei van 156%. Ook de consumptie van citrus is volgens de statistieken met 9% toegenomen. Satsuma's en sinaasappelen zijn daarbij het populairst. Het citrus wordt vooral gegeten vanwege de positieve gezondheidseffecten, behalve de citroen die voornamelijk wordt gebruikt bij de bereiding van een maaltijd.