Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
na besluit brandstof gemaakt uit oliezand te mijden

"Canadezen: "Chiquita gooit imago te grabbel"

Chiquita heeft beloofd zo min mogelijk gebruik te gaan maken van brandstof, gemaakt uit de oliezandvelden van Alberta. Chiquita Brands, dat zich al jaren bezig houdt met duurzaamheid, zegt zich te hebben aangesloten bij 13 andere bedrijven die de CO2voetafdruk willen verkleinen. Onderdirecteur Manuel Rodriguez schreef in een brief aan de milieuorganisatie ForestEthics dat de vervoerders van Chiquita voortaan, waar mogelijk, het gebruik van brandstof gewonnen uit oliezand zullen vermijden. 

De actie is overigens niet onopgemerkt gebleven. De milieuorganisatie ForestEthics plaatste een paginagrote advertentie in een Amerikaanse krant met daarin een boodschap aan Dole en Chiquita. Er kwamen naar eigen zeggen zoveel reacties binnen, dat de Facebookpagina van het bedrijf crashte. Nu Chiquita aan boord is, hoopt de milieuorganisatie dat Dole binnenkort ook zal volgen.

"Verkeerde" beslissing

Met de boycot van de Canadese olievelden komt het bekende bananenbedrijf wederom in opspraak. Meerdere malen werd Chiquita beschuldigd van onethische zaken als corruptie, schenden van mensenrechten, omkoping en uitbuiting. De Canadese krant Huffington Post meldt dat het bedrijf met de steun aan de milieuorganisatie de bedrijfsethiek wederom in twijfel brengt. "Als Chiquita deze stap zet om hun imago te verbeteren, dan hebben ze de verkeerde groep uitgekozen."
 
"Door de Canadese olie te boycotten, geven ze aan de voorkeur te geven aan brandstof uit landen als Saoedi-ArabiĆ«, waar leiders hun volk tiranniseren en vrouwen geen rechten hebben", aldus de Canadese krant. "Het logo met daarop de bekende Chiquita vrouw heeft ook geen zin meer, want blijkbaar gaan ze voor een vrouw in boerka die geen auto mag rijden." 
 
Volgens de krant heeft de milieu-organisatie vorig jaar nog andere bedrijven in verlegenheid gebracht door te suggereren dat de bekende kledingzaken instemden met een boycot van de Canadese olie. Volgens hen heeft de milieuorganisatie nu ook Chiquita weten te misleiden.
Publicatiedatum: