Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Prijzenoorlog tast marktaandeel Tesco aan

De felle prijzenoorlog die woedt tussen de grootste supermarktketens heeft de dominantie van marktleider Tesco aangetast, volgens cijfers uit de sector. Tesco’s aandeel dat vorig jaar nog 30,7% besloeg, is gedaald naar 30,5%, terwijl het groeicijfer van 3,8% achterblijft bij dat van concurrenten, blijkt uit cijfers van het Kantar Worldpannel voor de periode van september tot en met november.
De supermarkt, die meer dan 2.700 vestigingen in Groot-Brittannië heeft, verlaagde de prijzen van 3.000 artikelen tijdens de eind september gestarte Big Price Drop campagne die de keten 500 miljoen pond kostte. De campagne ontketende agressieve reacties van concurrenten die ook met scherpe aanbiedingen kwamen zoals de Brand Match campagne van Sainsbury en de daling van benzineprijzen door Asda. Volgens Kantar heeft, hoewel Tesco de enige van de vier supermarkten is met een gedaald marktaandeel, het dalen van de prijzen, wel gezorgd voor een stijgend klantenaantal. Edward Garner, directeur van het Kantar Wordpannel, zei: “Met meer producten verkrijgbaar voor minder, is de omzet natuurlijk gedaald. Ondanks dit heeft Tesco met de prijsverlagingen succes gehad in het aantrekken van meer klanten.
Morrissons zette zijn stijgende lijn dit jaar voort en zag het marktaandeel stijgen van 11,8% naar 12,1%. Asda ondervond met 5,3% de sterkste omzetgroei sinds de fusie van de UK Netto winkels in december 2009. Garner zei dat Waitrose ‘immuun’ schijnt te zijn voor de onzekere toekomstperspectieven van consumenten, gezien de stijging van het marktaandeel van 4,1% naar 4,3%. Sainsbury behield zijn marktaandeel van 16,4% en behaalde een omzetgroei van 4,2%, waarmee het dicht in de buurt komt bij Asda, nummer 2 op de markt, met 17,2%. 

Kleinere supermarkten deden het beter dan de grote ‘actieknallerketens’, die suggereren dat consumenten worden aangetrokken door deals en koopjes bij het boodschappen doen. Dankzij de opleving van de populariteit van diepvriesvoedsel is dit een periode van bloei voor Iceland met een jaarlijkse groei van 11% en een marktaandeel van 1,9%. Aldi maakte de sterke groei van 15,4% door en verhoogde zijn marktaandeel tot 3,5%, terwijl Lidl een groei van 9% bereikte met een marktaandeel van 2,5%.


Publicatiedatum: