


Abonneren
Vacatures
"Tweetende AGF'ers"
Top 5 - gisteren
Top 5 - afgelopen week
- Van Oers United opereert voortaan onder een nieuw label: Primeale United
- Frank van Kleef treedt terug uit directie Royal Pride Group
- Fotoreportage Finse supermarkten
- "Belgische veilingen onverminderd populair bij Hollandse kopers"
- Supply manager verruilt vaste baan in het fruit voor ziekenhuisschip Global Mercy
Top 5 - afgelopen maand
Weer
AGF-handel reageert verheugd
Kabinet kiest voor Blankenburgtunnel
Tholen - Het kabinet kiest bij de aanleg van een nieuwe verbinding tussen de A15 en de A20 onder de Nieuwe Waterweg voor de Blankenburgtunnel. Dat heeft minister Schultz van Haegen bekendgemaakt, na bestuurlijk overleg over de kwestie. De uitbreiding van de Rotterdamse haven zorgde de achterliggende jaren voor een toename van het verkeer in het Westland. Om deze toestroom te kunnen verwerken, moest er een tunnel gebouwd worden
De keuze was uit twee varianten. Behalve de Blankenburgtunnel, tussen Vlaardingen en Maassluis, was dat de westelijker gelegen Oranjetunnel. Over het nieuwe tracé werd de afgelopen tijd een felle strijd gevoerd. De minister zegt voor een goede inpassing van de weg zo'n 150 miljoen euro extra uit te trekken. Daarmee komen de kosten van de zogeheten Nieuwe Westelijke Oeververbinding (NWO) uit op 1,2 miljard euro. Hiervan wordt 300 miljoen euro betaald uit tol, aldus de minister. De doorgang gaat waarschijnlijk 2 euro kosten voor een personenauto en 6 euro voor een vrachtwagen.
"We zijn er blij mee, want we krijgen nu gewoon sneller onze handel binnen. Nu doen we er een uur en kwartier over om een container binnen te krijgen en dat gaat nu een stuk sneller worden", reageert Robert Mulder van Cool Control. "Je verwacht dat je met verminderde kilometers je kosten toch ook wat kunt reduceren."
"Voor het Westland is het een goede zaak", reageert Willem Baljeu. De Oranjetunnel ligt veel dichter bij het Westland en dan krijg je als je niet oppast een rijstrook dwars door het Westland heen. Ik kan me voorstellen dat de gevoelens bij omwonenden in Schiedam en Vlaardingen wat anders liggen, maar dat is een kwestie van hoe je dat in het landschap kunt inpassen en daar liggen denk ik wel wat mogelijkheden. De keuze is strategisch goed, voor zowel de verbinding naar het Oosten als naar het Westland zelf", vervolgt Willem.
"Met het project Fresh Corridor gaan we gewoon door, omdat we denken dat het 'aanvullend is, omdat je toch meer verkeer gaat krijgen, zoals importproduct. Dus je blijft de urgentie halen om het product van de weg te halen en maatschappelijk verantwoord te ondernemen door middel van een CO2-besparing", besluit Willem. "We hebben hierover gesproken met het Fresh Corridor-team en we gaan hier onveranderd hard mee door."
De keuze was uit twee varianten. Behalve de Blankenburgtunnel, tussen Vlaardingen en Maassluis, was dat de westelijker gelegen Oranjetunnel. Over het nieuwe tracé werd de afgelopen tijd een felle strijd gevoerd. De minister zegt voor een goede inpassing van de weg zo'n 150 miljoen euro extra uit te trekken. Daarmee komen de kosten van de zogeheten Nieuwe Westelijke Oeververbinding (NWO) uit op 1,2 miljard euro. Hiervan wordt 300 miljoen euro betaald uit tol, aldus de minister. De doorgang gaat waarschijnlijk 2 euro kosten voor een personenauto en 6 euro voor een vrachtwagen.
"We zijn er blij mee, want we krijgen nu gewoon sneller onze handel binnen. Nu doen we er een uur en kwartier over om een container binnen te krijgen en dat gaat nu een stuk sneller worden", reageert Robert Mulder van Cool Control. "Je verwacht dat je met verminderde kilometers je kosten toch ook wat kunt reduceren."
"Voor het Westland is het een goede zaak", reageert Willem Baljeu. De Oranjetunnel ligt veel dichter bij het Westland en dan krijg je als je niet oppast een rijstrook dwars door het Westland heen. Ik kan me voorstellen dat de gevoelens bij omwonenden in Schiedam en Vlaardingen wat anders liggen, maar dat is een kwestie van hoe je dat in het landschap kunt inpassen en daar liggen denk ik wel wat mogelijkheden. De keuze is strategisch goed, voor zowel de verbinding naar het Oosten als naar het Westland zelf", vervolgt Willem.
"Met het project Fresh Corridor gaan we gewoon door, omdat we denken dat het 'aanvullend is, omdat je toch meer verkeer gaat krijgen, zoals importproduct. Dus je blijft de urgentie halen om het product van de weg te halen en maatschappelijk verantwoord te ondernemen door middel van een CO2-besparing", besluit Willem. "We hebben hierover gesproken met het Fresh Corridor-team en we gaan hier onveranderd hard mee door."
Publicatiedatum:
Auteur:
Izak Heijboer
©
AGF.nl
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector: