Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
AGF-handel reageert verheugd

Kabinet kiest voor Blankenburgtunnel

Tholen - Het kabinet kiest bij de aanleg van een nieuwe verbinding tussen de A15 en de A20 onder de Nieuwe Waterweg voor de Blankenburgtunnel. Dat heeft minister Schultz van Haegen bekendgemaakt, na bestuurlijk overleg over de kwestie. De uitbreiding van de Rotterdamse haven zorgde de achterliggende jaren voor een toename van het verkeer in het Westland. Om deze toestroom te kunnen verwerken, moest er een tunnel gebouwd worden

De keuze was uit twee varianten. Behalve de Blankenburgtunnel, tussen Vlaardingen en Maassluis, was dat de westelijker gelegen Oranjetunnel. Over het nieuwe tracé werd de afgelopen tijd een felle strijd gevoerd. De minister zegt voor een goede inpassing van de weg zo'n 150 miljoen euro extra uit te trekken. Daarmee komen de kosten van de zogeheten Nieuwe Westelijke Oeververbinding (NWO) uit op 1,2 miljard euro. Hiervan wordt 300 miljoen euro betaald uit tol, aldus de minister. De doorgang gaat waarschijnlijk 2 euro kosten voor een personenauto en 6 euro voor een vrachtwagen.

"We zijn er blij mee, want we krijgen nu gewoon sneller onze handel binnen. Nu doen we er een uur en kwartier over om een container binnen te krijgen en dat gaat nu een stuk sneller worden", reageert Robert Mulder van Cool Control. "Je verwacht dat je met verminderde kilometers je kosten toch ook wat kunt reduceren."

"Voor het Westland is het een goede zaak", reageert Willem Baljeu. De Oranjetunnel ligt veel dichter bij het Westland en dan krijg je als je niet oppast een rijstrook dwars door het Westland heen. Ik kan me voorstellen dat de gevoelens bij omwonenden in Schiedam en Vlaardingen wat anders liggen, maar dat is een kwestie van hoe je dat in het landschap kunt inpassen en daar liggen denk ik wel wat mogelijkheden. De keuze is strategisch goed, voor zowel de verbinding naar het Oosten als naar het Westland zelf", vervolgt Willem.

"Met het project Fresh Corridor gaan we gewoon door, omdat we denken dat het 'aanvullend is, omdat je toch meer verkeer gaat krijgen, zoals importproduct. Dus je blijft de urgentie halen om het product van de weg te halen en maatschappelijk verantwoord te ondernemen door middel van een CO2-besparing", besluit Willem. "We hebben hierover gesproken met het Fresh Corridor-team en we gaan hier onveranderd hard mee door."