Peter Hobert, Bud Holland:

"Menig onbekende fruitsoort via ons op Europese markt"

Tholen - Bud Holland werd ruim 42 jaar geleden opgericht als importeur van groenten en fruit. Rond 1975 werd de definitieve overstap gemaakt naar de specialisatie op het gebied van de import van exotische groenten en fruit. Sinds die tijd heeft menig onbekende fruitsoort het levenslicht op de Europese markt, via Bud Holland, mogen aanschouwen. Vandaag komt daar weer een primeur voor de Europese markt bij, namelijk de Achacha.

"We mogen ons nog steeds met recht een specialist op ons vakgebied noemen", aldus algemeen directeur Peter Hobert. "We leveren vrijwel alle producten direct uit voorraad en hebben een wereldwijd fijnmazig inkoopnetwerk opgebouwd. Een hoge continuïteit in de aanvoer met de daaraan gekoppelde hoge omloopsnelheid van de producten maakt dat versheid vrijwel altijd gegarandeerd kan worden. Uitzonderingen daargelaten, maar dat is inherent aan de branche."


De Achacha wordt in Australië geteeld

Het assortiment van Bud Holland bestaat voor het grootste gedeelte uit exotische groenten en fruit. Vrijwel alle producten zijn nagenoeg jaarrond leverbaar. "We importeren onze producten uit ruim 65 landen. Het overgrote deel per luchtvracht. Uiteraard vormen klimatologische omstandigheden wel eens een barrière." Te denken valt o.a. daarbij aan de aswolk vorig jaar veroorzaakt door een vulkaanuitbarsting in IJsland. Momenteel zijn er nog steeds problemen ten gevolge van extreme weersomstandigheden in onder meer Thailand, Guatemala en Kenia. "Gelukkig zijn we door ons grote netwerk flexibel om waar nodig te schuiven", legt Peter uit. "Dit kan natuurlijk nooit à la minute maar door onze klanten hiervan tijdig op de hoogte te stellen, weten we wel onze positie te behouden."

Vernieuwing koelsystemen

In januari 2012 wordt begonnen met de vernieuwing van het totale koelsysteem bij Bud Holland. Een project dat ca. zes maanden in beslag gaat nemen. De uitvoering daarvan is in handen van Nijssen koeling. Ook al jarenlang een betrouwbare leverancier van Bud Holland. De planning hiervan is zodanig voorbereid, dat de dagelijkse werkzaamheden er niet of nauwelijks onder zullen lijden. Naast de totale vernieuwing van het koelsysteem zullen een aantal cellen toegevoegd en geschikt worden gemaakt voor zowel koelen als rijpen. "Zogenaamde multi-purpose cellen", licht hij toe. Volgens Peter wordt er vanuit de handel en retail steeds meer naar eetrijpe producten gevraagd. Bud Holland blijft echter het merendeel van de producten natuurlijk gerijpt, per luchtvracht, invoeren en leveren. "Het rijpen van mango's, avocado's en papaya's is een stukje toegevoegde waarde, maar daarbij is het uiterst belangrijk dat de kreet 'ready to eat' wel de lading dekt."



Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

Bud Holland is er trots op dat men relaties onderhoudt met leveranciers die al bijna net zo lang voortduren als het bestaan van de firma. Veelal partijen die destijds samen met Bud Holland tal van nieuwe producten hebben geïntroduceerd op de Europese markt. Het vernieuwen van de koelsystemen is mede onderdeel van MVO ( Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen). De modernste en meest energiezuinige technieken zullen hierin toegepast worden. Zo werd onlangs ook de totale verlichting in het pand van Bud Holland vervangen door LED en worden door middel van 'luchtgordijnen' bij de toegangsdeuren in de loods, de koude- en warme luchtstromen beheerd.

"Daarnaast ondersteunen we ondermeer in Brazilië een project dat onder andere voorziet in scholing en sportfacilitering van kinderen". Ook bij de lokale en regionale (sport)verenigingen is Bud Holland geen onbekende en neemt haar sociale ‘verplichting’ hierin.



Toekomstvisie

Peter vertelt er vooral trots op te zijn dat Bud Holland nog steeds als volledig zelfstandig en onafhankelijk bedrijf opereert. Vorig jaar werd de importeur door Integron in de categorie Import en Groothandel, op het onderdeel Klantbeleving, genomineerd voor de Belevings Award 2011 naast o.a. Kyocera en Coca Cola. "Ondanks het feit dat wij uiteindelijk tweede zijn geworden is het natuurlijk wel een enorme eer. Je houdt jezelf tweejaarlijks een spiegel voor en leert daardoor dat het belangrijk is continu scherp te blijven en niets vanzelfsprekend te vinden."

"Op het gebied van marketing maken ook wij gebruik van de hedendaagse communicatie mogelijkheden, waaronder bijv. Twitter, om de verkoop te stimuleren d.m.v. informatieverstrekking. De technologische en communicatieve ontwikkelingen zullen ook in de toekomst niet stilstaan en meer en meer toegepast gaan worden."
Voor de komende jaren verwacht Peter dat Bud Holland haar positie zeker zal kunnen behouden en ziet de toekomst dan ook met vertrouwen tegemoet.

Voor meer informatie:
Bud Holland
Transportweg 67
2676 LM Maasdijk
Tel.: (0174) 53 53 53
Fax: (0174) 51 39 12
www.bud.nl

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven