Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
omzet in 3 jaar +50% naar 7 mld

VS: Telers zetten in op lokaal


Verenigde Staten – Lokale producten zijn nog steeds in opkomst. Steeds meer kleine producenten komen met huisgemaakte producten om tegenwicht te bieden aan de grote ketens. Het is ook niet zo vreemd; het is lastig om goede banen te vinden, landbouwgemeenschappen moeten vechten voor hun bestaan én mensen zijn gek op locale producten. 

Olivia Parry, specialist in economische ontwikkelingen in Dane County, is overtuigd van het potentieel van de regio. Zij leidt het initiatief om een Southern Wisconsin Fresh Mart Packinghouse te bouwen. Dit grootschalige gekoelde voedselverwerkingsbedrijf voor lokale producten krijgt een oppervlakte van 1500 m². In het bedrijf kunnen producten worden afgeleverd, gesorteerd, gewassen en voorbereid op distributie, zodat ze op grotere schaal kunnen worden verkocht.

Het Ministerie van Landbouw heeft recentelijk een rapport gepubliceerd waarin staat dat de verkoop van lokale producten in 2008 $4,8 miljard bedroeg en dat dit in 2011 naar verwachting zal oplopen tot $7 miljard. Het is slechts een fractie van de $497 miljard die de Amerikanen aan hun voedselproducten besteden, maar het is duidelijk dat de vraag naar lokale producten groeit.

Deze groei in productie lijkt tot op heden ook een groei in werkgelegenheid te betekenen. Winkelketens nemen meer mensen aan en ook in de productiesector zijn steeds meer banen te krijgen. Toch blijft de vraag of de voedselproductie genoeg werkgelegenheid kan creëren om te voorkomen dat jongeren na hun high school naar de stedelijke gebieden vertrekken om een baan te vinden.

Steve Deller, een professor in de landbouwkunde en toegepaste economie aan UW-Madison, zegt dat de voordelen van de ‘lokale producten-trend’ duidelijk zichtbaar zijn, maar dat er geen bewijs is dat dit de economie zal gaan stimuleren: ‘Twintig jaar geleden zeiden alle onderzoeksresultaten dat de lokale producten een zodanig kleine markt vormden dat ze eigenlijk niet echt meededen. De afgelopen vijf jaar zijn echter een terugslag geweest voor de grootschalige commerciële landbouw.’

Dave Swenson van de Iowa State University probeerde in een onderzoek te voorspellen hoeveel banen er bij zouden komen wanneer alle AGF die in de steden van Iowa werd geconsumeerd, ook daadwerkelijk uit Iowa afkomstig was. Naar schatting waren dit 350 banen. Om dit te bereiken, ging een aantal huidige banen verloren vanwege de verschuiving in productiesectoren. Swenson: ‘Ik denk dat lokale producten veel voordelen bieden voor de maatschappelijk ontwikkeling en voedingskundig gezien, maar vanuit economisch oogpunt biedt het weinig voordelen. 

Het is lastig voor voedselproducenten om nieuwe banen te creëren omdat de huidige infrastructuur simpelweg niet toereikend is voor zulke grootschalige productie. Zelfs al zouden de producenten hun producten voor een goede prijs kunnen verkopen, dan nog hebben velen niet de mogelijkheid om hun producten te verpakken en voor de verkoop aan winkels en bedrijven voor te bereiden.

Het rapport van de USDA erkent deze problemen. Vandaar dat er initiatieven zoals het eerder genoemde Southern Wisconsin Fresh Mart Packinghouse ontstaan. Parry vertelt dat er al 85 geïnteresseerde afnemers (goed voor $40 miljoen aan verkochte producten) zijn gevonden. Onder deze afnemers vallen ziekenhuizen en scholengemeenschappen. Met een beetje geluk is het mogelijk om het project in 2012 of 2013 al te openen, afhankelijk van wie er betrokken raakt en wat voor bouwgrond er beschikbaar is. 

Steeds meer staten stellen subsidies beschikbaar om hun telers te helpen in de productie van lokale producten. Een dozijn staten heeft tevens een nieuwe wetgeving gekregen rondom de lokale voedselproductie en –verkoop volgens gegevens van de National Conference of State Legislators. Met deze steun van de overheid is er de mogelijkheid voor directe marketingcampagnes en het vaststellen van vaste regels betreffende de verkoop van lokale producten. 
Publicatiedatum: