Lezingen tijdens Kennisdag Fruitteelt 2011:

"Consumptie Elstar verhogen door promoties en strengere kwaliteitseisen"

Tholen - Tijdens de Kennisdag Fruitteelt 2011 stond bij meerdere lezingen de Elstar centraal. Jan Peeters van Fruitconsult gaf een lezing met als onderwerp "De derde generatie Elstar, altijd raak?". Hij begon met de sterkte en zwaktes van de Elstar. "Opvallend is dat Elstar het meestgekochte appelras in Nederland is. Daartegenover staat dat er bij Elstar een teruglopende consumptie en export is. De eerste generatie Elstar begon in 1985 en 2011 was de start van de derde generatie."



Peeters geeft aan dat het areaal en de productie van Elstar de komende jaren zal krimpen. "Het is nu belangrijk dat we de plaats van Elstar beter gaan borgen, want de terugloop in de consumptie baart ons zorgen. Vanuit de NFO zijn er nu stappen ondernomen om ervoor te zorgen dat de consumptie gaat stijgen. "Er komen strengere kleur- en hardheidseisen. Zo zal de hardheid van Elstar worden opgetrokken en zullen er in verschillende supermarkten controles worden gehouden."



"Het is de bedoeling dat er een regie in mutantenkeuze komt. Dit jaar zal er een aanplant zijn van mutantenproef op PPO Randwijk en over drie tot vier jaar zal de eerste gefundeerde mutantenaanbeveling komen. Fruitmasters geeft haar leden binnenkort al een voorlopige voorkeur over mutanten. De 7 mutanten zullen worden beoordeeld op teelt- bewaar- en smaakeigenschappen en consumentenvoorkeur."

Productpromoties Fruit 2011

Tijdens de lezing over productpromoties groenten en fruit benadrukte Laura Willemsen van het Productschap Tuinbouw ook het belang van het verhogen van de consumptie. Dit ging niet alleen over de Elstar, maar daarnaast ook over de promotieacties van zacht fruit, schoolfruit en Conference. Deze acties vallen onder de campagne "ik doe mee met 2x2". Volgens Laura zijn er verschillende barrières voor consumenten om geen fruit en groenten te kopen of te consumeren. "Door middel van de campagnes proberen we de consumptie te verhogen."



De Elstar. Altijd Raak-campagne is een driejarige campagne waarbij vanaf dit jaar in september/oktober de Elstarappel wordt gepromoot via diverse media. Uit onderzoek blijkt dat de helft van de consumenten deze campagne stimuleren vindt. Wat betekent dit voor telers en afzet? "In het begin van het seizoen lagen de prijzen laag en de omzet kwam pas in het begin van de herfst goed op gang. Toch verwachten we dat de herhaalaankopen van Elstar gaan stijgen, maar dit moeten cijfers nog uitwijzen", gaf Laura aan.

Naast de Elstar-campagne werden ook andere campagnes in de lezing benadrukt. Zoals die van Zomerfruit en het EU-Schoolfruitprogramma. "De laatste loopt nog steeds en stimuleert kinderen duidelijk om thuis meer groenten en fruit te eten. Ook nemen ze dit eerder mee naar school."

"De campagne om Conference-peren te promoten, loopt sinds dit jaar en bestaat uit verschillende onderdelen. De Promotie Conference Duitsland 2010/11 en een week in Nederland van 7 tot 14 november. Ook zal er van najaar 2012 tot 2015 een EU-campagne Conference Duitsland worden gehouden. Daar moet nog toezegging voor komen in het voorjaar 2012. Tijdens de promotie Conference in de Duitse markt 2010/11 lag vooral de nadruk op de spontane bekendheid van Conference bij de Duitse consument. De komende jaren zal vooral de nadruk liggen op het verhogen van de consumptie."

Klik hier voor de fotoreportage van Kennisdag Fruitteelt 2011

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven