Tesco grootste retailer in Hongarije

Het is al een tijd bekend dat de Hongaarse supermarktketens CBA en Coop samen de Hongaarse filialen van de Belgische supermarktketen Delhaize over willen nemen. Als dit ook daadwerkelijk gebeurt, is CBA de nieuwe nummer 1 onder de Hongaarse supermarktketens. De levensmiddelenbranche maakte in 2010 niet veel winst, alleen Tesco en Penny konden vorig jaar in de zwarte cijfers eindigen, zo meldt de Hongaarse bedrijfsinformatiedienst Opten.

Bij vier van de tien onderzochte hypermarkten, supermarkten en discounters was de omzet in 2010 lager dan in 2009. Tesco had de grootste omzet, namelijk 583,6 miljard forint (de Hongaarse munteenheid). Dat is een stijging van 1,8% vergeleken met het jaar daarvoor. CBA en Coop belandden op de tweede en derde plaats, maar ze zijn moeilijk te vergelijken met andere winkelketens, aangezien ze uit meerdere kleinere bedrijven bestaan en ze geen concrete cijfers van het gehele concern aan Opten ter beschikking wilden stellen. Maar CBA heeft zelf wel een jaaromzet van 555 miljard forint (+1,3%) bekend gemaakt. Coop zou haar omzet verbeterd hebben tot 510 miljard forint. Wanneer Coop en CBA daadwerkelijk de Delhaize supermarkten over zouden nemen, zou CBA de nieuwe nummer 1 onder de Hongaarse supermarkten worden. Er zijn namelijk al plannen wat betreft de verdeling van de filialen. Als deze verdeling aangehouden wordt, zou CBA met een kleine voorsprong op Tesco de nieuwe marktleider worden. 

Financieel deskundigen van de Crédit Agricole Corporate en de Investment Bank voorspellen dat kleinere stadswinkels, supermarkten en discounters op de lange termijn de grootste omzetgroei door zullen maken. Hypermarkten aan de rand van de stad zullen het echter moeilijk krijgen. Vanwege de stijgende benzineprijzen is het voor veel mensen namelijk niet meer rendabel om voor de voordeligere prijzen naar de rand van de stad te rijden. Maar dat is niet de enige reden, zo verliezen hypermarkten bijvoorbeeld ook aan aantrekkingskracht vanwege het feit dat consumenten minder geld aan non-food artikelen en duurzame gebruiksgoederen uitgeven. Speciale aanbiedingen en voordelige prijzen lokken daardoor minder mensen. 
2010 was alles behalve een topjaar voor de levensmiddelenhandel. Slechts twee van de tien onderzochte supermarkten overhandigden positieve resultaatcijfers aan Opten: Tesco en Penny. Maar ook bij hen lag de winst lager dan in 2009. (Bron: www.budapester.hu)


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven