Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Meer AGF bij junkfoodbedrijven is hun ondergang?

Verenigde Staten – Eerder dit jaar bracht de Federal Trade Commission samen met drie andere overheidsorganisaties (FDA, CDC en USDA) een aantal richtlijnen uit met betrekking tot de marketing voor voedsel voor kinderen om zo de hoeveelheid suikers, vetten en zout in deze producten te doen dalen en de hoeveelheid fruit, granen en groenten te doen stijgen.

Onderzoek toont aan dat een derde van alle kinderen tussen de 10 en 17 jaar last hebben van overgewicht of zelfs obesitas. In de afgelopen dertig jaar is dit cijfer verdubbeld in de leeftijdsgroep van 2 tot 5 jaar en zelfs verdriedubbeld in de leeftijdsgroep van 6 tot 11 jaar. 



Een coalitie van grote producenten van kant-en-klaar producten, fast-food ketens en verschillende media die afhankelijk zijn van de reclame-inkomsten, spenderen miljoenen om de naleving van de voorgestelde richtlijnen te verhinderen. Het FTC heeft in reactie hierop de oorspronkelijke richtlijnen al aangepast, maar de industrie vindt dit niet genoeg. Zij willen dat producten als de Chocolate Lucky Charms, Marshmallow Pebbles en Cookie Crisp cereals als gezond worden verklaard.

Toch zijn de gegeven richtlijnen geen verplichte reglementen; het zijn slechts vrijwillige richtlijnen, ontwikkeld door een onafhankelijk comité van voedingsdeskundigen om de gezondheid van kinderen te verbeteren. 

Toch voorziet de 'coalitie' een economische ramp. Volgens bezwaren van General Mills: 'zijn de economische gevolgen van de richtlijnen vernietigend voor de Amerikaanse consument en landbouw.' Daarnaast voorspellen zij grote economische consequenties voor de verschillende media en hun werknemers. 

Volgens hen zorgen de richtlijnen er voor dat de consumenten meer AGF uit andere landen gaan consumeren en minder granen afkomstig uit Amerika. Volgens een onderzoek dat werd gesubsidieerd door de Grocery Manufacturers of America zou: 'de vraag naar fruit en groenten respectievelijk met 1009% en 226% stijgen' waardoor er $500 miljard meer wordt uitgegeven aan de import van voedsel en $30 miljard minder aan Amerikaanse granen. 

Zelfs al zouden deze richtlijnen dit effect hebben, dan nog is het een onbeschaamde marketingsstunt om de ontzettend positieve zege van de publieke gezondheid te veranderen in een banen vernietigende aanval op de vrijheid. 

Verschillende andere onderzoeken 'tonen aan' dat de richtlijnen er voor zouden zorgen dat duizenden hun banen verliezen en dat er miljoenen aan inkomsten verloren zouden gaan. 

Decennialang hebben de verschillende industrieën wetten en regels bestreden die de publieke gezondheid moesten verbeteren. Elke keer weer werden er rampen voorspeld, maar in de praktijk reageerden de bedrijven met nieuwe ideeën en innovaties waar iedereen alleen maar profiteerde. Deze richtlijnen suggereren slechts een nieuwe richting die de industrie zou moeten omhelzen en toejuichen.