Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Willem Zonnevijlle van Mooy Logistics:

"Local for local zou voor transportsector bedreiging kunnen zijn"

Tholen - Local-for-local is een trend die de laatste tijd veel aandacht krijgt in de media. Directeur Willem Zonnevijlle van Mooy Logistics, specialist in geconditioneerd groupagevervoer tussen Nederland, Belgiƫ, Duitsland en Frankrijk, wil zijn ogen er niet voor sluiten en ziet het wel als een mogelijke bedreiging. "Anderzijds heb ik de afgelopen tijd ook mensen gesproken, die ervaren dat het nog niet zo meevalt om in het buitenland productielocaties op te zetten om te telen voor de lokale bevolking."

"Vaak wordt al snel de koppeling gemaakt dat voor een product van dichterbij minder energie nodig is. Er komt een tijd dat retailers gaan eisen dat de CO2-uitstoot op het product wordt vermeld. Daar ben ik van overtuigd", zegt Willem. "Wel kun je twee vormen van local-for-local onderscheiden, namelijk teelt door de lokale bevolking of grote groepen producten die elders gaan produceren voor de lokale bevolking."



"In Frankrijk, een markt waar we al jaren een grote positie hebben, zie je bijvoorbeeld al dat er lang niet meer de volumes van vroeger worden geƫxporteerd, omdat er veel meer wordt geproduceerd voor de binnenlandse markt. Wel blijft er de export van specifieke producten zoals veldsla of abrikozen en perziken in de zomerperiode, maar over het geheel gezien is de export allemaal wat minder."