Appelnaam beïnvloedt koopgedrag


Tholen – Een bekende zin uit Romeo en Julia van William Shakespeare is: "What's in a name? '. Heel veel, zo blijkt als het om namen van appelrassen gaat. Onderzoekers van de Amerikaanse Cornell University's Charles H. Dyson School vonden dat de consument bereid is om meer te betalen voor appelrassen die zich onderscheiden met de naam.

Deelnemers aan de proef leerden over de herkomst, geschiedenis en kenmerken van elk ras en ze mochten proeven. Bradley Rickard leidde het onderzoek en onder de geteste rassen was ook het onlangs ontwikkelde nieuwe ras van Cornell, het ras NY1 vertegenwoordigd. De onderzoekers vonden dat consumenten bereid waren meer te betalen voor NY1, en ze waren bereid om nog meer te betalen voor rassen die een spannende, zintuiglijk gerelateerde naam hadden.

Namen van appelrassen vallen meestal in drie categorieën: zij zijn vernoemd naar een veredelaar, een persoon of locatie, zoals Cortland en Granny Smith, verfijnde namen die het uiterlijk van een vrucht benadrukken, zoals Red Delicious, en spannende namen, zoals Honey Crisp.

De deelnemers aan de proef namen deel aan een experimentele veiling, waar ze mochten bieden op appelrassen. De onderzoekers testten de NY1 onder drie namen: Williams, Burgundy Beauty en Flavor Haven.

In alle gevallen was het gemiddelde bod 12 procent hoger voor het nieuwe ras dan het gemiddelde voor Empire, Fuji, Honey Crisp en Piñata. Maar de naam Flavor Haven scoorde met een 27 procent hoger bod nog beter dan de andere rassen.


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven