Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bakker Barendrecht, De Jong Coldstores, Hillfresh, Hispa Fruit en Olympic leveren startgarantie

Containers Rotterdam - Barendrecht per binnenvaartschip



Vandaag wordt in Rotterdam op feestelijke wijze de overeenkomst beklonken tussen fruitimporteurs en logistieke dienstverleners voor het vervoer per binnenvaartschip van koelcontainers met fruit binnen het Rotterdamse havengebied. In eerste instantie gaat het om circa 6000 40-voets containers die tot dusverre per vrachtwagen worden getransporteerd. In een branchebreed onderzoek bleken de snelheid en betrouwbaarheid aan de eisen te voldoen. Hiernaast waren er logistieke ketenvoordelen te behalen door een betere planning van de aankomst van containers bij de loods. De aanvankelijk sceptische inschatting door fruitimporteurs van een binnenvaartpotentie van maximaal 15 procent van het volume, nam toe tot meer dan 50 procent. 

Open proces
In het proces dat het onderzoek opvolgde, eindigde de combinatie Barge Center Waalhaven, Barge Line TODAY, Post Kogeko/Visbeen, als winnaar. Het volume wordt gegund door een groep Barendrechtse fruitimporteurs en Rotterdam Fruit Wharf in de Merwehaven. Het binnenvaartproject is onderdeel van ‘Fresh Corridor’. Hierin werken marktpartijen, Groenten en Fruit Handelsplatform Frugi Venta en Havenbedrijf Rotterdam samen om de logistieke keten van fruit te optimaliseren. De positieve bevindingen tot dusverre, ondersteunen de ontwikkeling van ‘Rotterdam Cool Port’ in het Waal/Eemhavengebied.

Driehoek
Fysiek omvat het project de driehoek Maasvlakte (diverse containerterminals), Merwehavengebied en Waalhavengebied. Hier,op Barge Center Waalhaven, is de aansluiting per vrachtwagen op distributiecentra in Barendrecht. De daar gevestigde bedrijven Bakker Barendrecht, De Jong Coldstores, Hillfresh, Hispa Fruit & Vegetables BV en Olympic Fruit leveren de startgarantie. Aan de onderzoeksfase nam de top tien van importeurs deel, goed voor meer dan 80% van de Rotterdamse import, oftewel ruim 70.000 40-voeters. Naar verwachting gaan meer importeurs ook fysiek meedoen.
Achtergrond van het project is de doorgaande containerisatie van fruit. Hierdoor is de aanvoer van fruit op pallets in het Merwehavengebied snel teruggelopen ten gunste van containers op de Maasvlakte. Het vervoer landinwaarts gebeurt nu nog per vrachtwagen. Benutting van binnenvaart levert zorgt voor minder belasting van de weg, minder CO2 uitstoot en kan leiden tot kostenverlaging

Rotterdam Cool Port 
De gunstige bevindingen met betrekking tot de intermodale potentie van fruitvervoer versterkt de realisatie van Rotterdam Cool Port in het Waal/Eemhavengebied. Aanvoer per binnenvaart is een belangrijk deel van het concept voor dit centrum voor versproducten, dat Havenbedrijf Rotterdam voor 2015 wil realiseren. De vestigingspartijen kunnen daar meer dan 60 procent van de containers per binnenvaartschip gaan aanvoeren. 

Frugi Venta, Groenten en Fruit Handelsplatform Nederland, is de toonaangevende ondernemersorganisatie voor 420 bedrijven op het gebied van de groot- en tussenhandel, importhandel en exporthandel in verse groenten en fruit. Frugi Venta is penvoerder van het project Fresh Corridor, uitgevoerd in het programma Pieken in de Delta van het ministerie van EL & I. Het project wordt gekenmerkt door brede samenwerkingsverbanden van bedrijfsleven, overheid en belangenorganisaties.
Publicatiedatum: