Kiwi's, de natuurlijke bloeddrukverlagers

Tholen - Een appel per dag houdt volgens het gezegde de dokter niet altijd weg, maar drie kiwi's zouden kunnen helpen, althans volgens een klein onderzoek waaruit bleek dat de bruine, harige vruchten de bloeddruk kunnen verlagen.

Bij mannen en vrouwen met een matig hoge bloeddruk die gedurende acht weken drie kiwi’s per dag aten was de systolische bloeddruk 3,6 millimeter kwik lager dan die van de vrijwilligers die één appel per dag aten. Systolische bloeddruk is de bovendruk in een bloeddrukmeting.

Kiwi's mogen dan klein zijn, maar ze hebben veel voedingsstoffen in hun groene vlees. Ze zijn rijk aan luteïne, een krachtige antioxidant, en dit is verantwoordelijk voor de bloeddrukverlagende werking, zei onderzoekster Mette Svendsen van Oslo University Hospital in Noorwegen. Het onderzoek werd gepresenteerd tijdens de jaarlijkse bijeenkomst van de American Heart Association in Orlando, Florida.

Cardiologen waren er snel bij om te waarschuwen dat er geen enkel magisch voedingsmiddel of ingrediënt is dat de sleutel bezit tot de gezondheid van het hart, maar ze zijn het er allemaal over eens dat kiwi een plaats moet hebben in de vijf dagelijkse porties groenten en fruit die momenteel aanbevolen worden als onderdeel van een gezond dieet.

Het onderzoek vond plaats bij 50 mannen en 68 vrouwen met een gemiddelde leeftijd van 55, en die een licht verhoogde bloeddruk van 128/85 hadden toen het onderzoek begon. Een bloeddrukmeting die lager is dan 120/80 wordt als ideaal beschouwd. Ze veranderden niets in hun dieet dan het toevoegen van de vruchten. Onderzoekers maten de bloeddruk via een 24-uurs ambulante monitoring.
"Drie kiwi’s per dag van 24 uur verbeterde de bloeddruk meer dan een appel per dag", concludeerden de onderzoekers.

Dus, is kiwi het nieuwe "wonder" fruit?

"Er is biologische plausibiliteit, maar matiging is volgens cardioloog Dr. Nehal Mehta van het ziekenhuis van de University of Pennsylvania in Philadelphia de sleutel, of het nu kiwi’s zijn of andere voedingsmiddelen. Drie kiwi's per dag of 21 per week lijkt me niet gematigd en ik zou willen waarschuwen tegen het te veel eten.

Dr. Suzanne Steinbaum, een cardiologe van het Lenox Hill Hospital in New York City, is dezelfde mening toegedaan. 'Kiwi is geen wonderfruit, maar kiwi is zeker toe te voegen aan uw dieet. 

Dr. M. Elliott Antman, een professor in de geneeskunde aan de Harvard Medical School in Boston, zegt dat het onderzoek veelbelovend is, maar van kleine omvang. 'Reken niet op het volledige antwoord bij hoge bloeddruk, "zegt hij. Wat je ook doet, "stop niet met uw bloeddruk medicatie zonder overleg met uw arts', voegde hij eraan toe.

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier



© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven