Dutch Special teler Sandra Cryns:

"Uitdaging om groene pompoen onder de aandacht te brengen"

Tholen - Paul en Sandra Cryns uit Swifterbant runden van oorsprong een echt akkerbouwbedrijf. Op voorstel van Erik Vesseur van zaadveredelingsbedrijf Takii Europe begonnen de telers ongeveer drie jaar geleden met de teelt van pompoenen. "Het leek ons mooi om met nieuwe producten meer consumentgericht voor de retail produceren. En de afzet van pompoenen in Nederland is groeiende", vertelt Sandra.



"Gedurende het verkoopseizoen van de pompoenen hebben we een website gemaakt om het product te promoten. Wij hebben ons gespecialiseerd in de groene pompoenen, omdat die meer smaak en gebruiksmogelijkheden heeft in de grote keuken. Consumenten kennen alleen de oranje en het is moeilijk om hen ervan te overtuigen dat de groene meer smaak en gebruiksmogelijkheden heeft."



"Op de Fruit Logistica in Berlijn kwamen we in 2009 al in contact met de Dutch Specials. Zij zagen wel wat in de unieke eigenschappen van onze pompoen en zijn het een en ander gaan uitwerken. Zo zijn we aangesloten bij een twintigtal enthousiaste telers met passie voor hun product met als doel gezamenlijk de unieke en exclusieve groenten bij een grote groep mensen voor het voetlicht te brengen", vertelt Sandra.



Vorig jaar werden 100 zaden gezaaid van een nieuwe rugbypompoen van Takii. Het ras - in Japan een groot ras, maar in Europa nog in de kinderschoenen - sloeg aan. Zo waren onder meer het Okura Hotel en de Treeswijksehoeve erg gecharmeerd. Op de AGF Detail konden de mensen een naam bedenken voor de pompoen. Dat is uiteindelijk Sweetstar geworden en deze naam is op 3 november bij Landwaart Culinair gelanceerd. De naam Sweetstar is bedacht door Dik Vogelaar van Look at Fresh. Sweet slaat op de nootachtige, zoete smaak en de sterren om de kwaliteit en de restaurants en hotels die ermee werken. Guus Vredenburg noemt de Sweetstar een Umami-pompoen, vanwege zijn zoete nasmaak!"



Naast de Sweetstar telen Paul en Sandra Cryns de 'Sweet mama', Delica en een klein areaal van de oranje Uhoejikoeri. Sandra signaleert wel een stijgende afzet van de pompoenen. "Doordat er meer over gesproken wordt, creëer je vraag. Wij richten ons op de betere groenteboeren en groothandel voor horeca. Ik ben wel blij dat we aangesloten zijn bij de Dutch Specials, want anders was dit niet allemaal tot stand gekomen."



"Het blijft wel een uitdaging om de groene pompoen onder de aandacht te brengen. De meeste mensen kennen alleen de oranje pompoen. Om dat te doorbreken, vergelijk ik het met een aardappel. Je hebt hardkokers en zachtkokers, bloemige en stevige aardappels. De oranje pompoenen vallen onder de zachte en melige en de groene pompoenen zijn qua textuur steviger en smaken iets zoeter en notiger, waardoor je er meer mee kunt!"



De weg om de pompoenen in het schap van de retailers te krijgen is er één met vallen en opstaan, ervaart Sandra. "Ik krijg wel steeds meer vraag, maar het is in het geheel mondjesmaat. Wij zijn agrariërs en zijn dat niet gewend. Op het laatste moment belt men voor pompoenen en dan moet het eigenlijk meteen klaar staan. Voor ons is dat een compleet andere wereld, maar wel eentje waar ik van geniet. Er gaan ogen voor je open en ik krijg steeds meer energie om er voor een agrarisch bedrijf uit te halen, wat er te halen valt!"

Voor meer informatie:
Sandra Cryns
Pom-poms
Tarpanweg 8
8255 RS Swifterbant
Tel: 0321-321512
Mob:06-12324448
www.pom-poms.nl

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven