Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
1.000 leden realiseren van omzet bijna 120 miljoen euro

Coöbra nieuwe naam na fusie groenteveilingen Brava en Greenpartners

De fusie tussen groenteveilingen Brava met vestigingen in Zellik en Kampenhout en Greenpartners uit Sint-Katelijne-Waver, is een feit. De fusieveiling wordt omgedoopt tot Coöbra dat 90 personen tewerkstelt en circa 1000 leden telt. Ze haalt een omzet van bijna 120 miljoen euro en vertegenwoordigt daarmee meer dan 10% van de Belgische groenteproductie. Coöbra is de grootste witloofveiling ter wereld.

Bovendien wordt ze een belangrijke speler op het vlak van de meeste groenten.
In juni van dit jaar gaven beide raden van bestuur groen licht om over te gaan tot een fusie. Begin augustus werd de fusie officieel bekendgemaakt. Gisteren, op 15 november, keurde de algemene vergadering van beide veilingen de nieuwe fusienaam Coöbra goed. Er werd geopteerd voor een geheel nieuwe naam die noch refereert naar Brava, noch naar Greenpartners. Deze nieuwe naam moet de waarden en het unieke karakter van de nieuwe coöperatie belichamen. Een nieuwe naam biedt ook kansen om de positionering nog duidelijker te maken voor de klanten en de relaties, maar ook voor medewerkers en voor de leden-coöperanten.

Wat de nieuwe structuur betreft, zal Josse De Baerdemaeker (ex-voorzitter Brava) de voorzittersrol op zich nemen. Algemeen Directeur van Coöbra is Filip Fontaine die dezelfde functie bekleedde bij Brava. Ex-voorzitter van Greenpartners Rudy Croket wordt ondervoorzitter van Coöbra en Dominik Planckaert, ex-Directeur van Greenpartners, wordt Financieel Directeur binnen Coöbra.

Waarom een fusie?

Veilingen hebben een grote omzet nodig aangezien ze veel zware kosten hebben en met kleine marges werken. Veilingen moeten kunnen groeien en gezien het aantal producenten en het areaal moeilijk toenemen, is samenwerking met een andere telersvereniging aangewezen. Beide veilingen zaten nog altijd aan de ondergrens van wat een veiling vandaag aan schaalgrootte moet betekenen. De fusie tussen Brava en Greenpartners was ook een logisch huwelijk. Beide coöperaties hebben een vergelijkbare bedrijfsfilosofie en een zelfde blik op de markt. Het productaanbod van de veilingen zijn zeer complementair. Greenpartners vertegenwoordigt een groot pakket glasproductie terwijl BRAVA naast witloof een gevarieerd aanbod van groenten en fruit op de markt zet. Die complementariteit zal de positie van Coöbra versterken bij de klanten, die zich op één adres kunnen voorzien van een gevarieerd assortiment.

Voordelen van de nieuwe veiling Coöbra

De fusie biedt veel mogelijkheden tot synergie. Coöbra vormt 1 bedrijf op gebied van administratie, kwaliteits- en verkoopsysteem, uitbetaalprijzen en personeelsbeleid. Wat het personeel betreft, vallen er geen directe ontslagen. De fusie wordt gedreven vanuit de markt en niet vanuit bezuinigingsmotieven.
Bij Coöbra staat het belang van de teler voorop. De schaalvergroting moet Coöbra toelaten een betere prijs uit de markt te halen voor die teler. Andere opportuniteiten zijn:
  • Coöbra wordt nog aantrekkelijker voor de klanten, het aanbod van Brava en Greenpartners, maar ook het klantenbestand zijn complementair.
  • Kwaliteitsbegeleiding/producentbegeleiding gaat beter in een grotere groep. Begeleiding is immers een combinatie van kennis doorgeven en ervaringen delen.
  • In de bedrijfskosten kennen we schaalvoordelen waardoor de kosten voor de telers beheersbaar blijven. Denk maar aan certificaties, 1 GMO-dossier, IT waar per investering meer gebruikers zijn.
  • We groeien in omzet waardoor de waarden waar we voor staan (persoonlijke benadering van klant én producent, kwaliteit, flexibiliteit, service, …) beter kunnen verdedigen.
  • Coöperaties hebben omwille van hun logistieke functie en hun geavanceerde back-office een stevige vaste kost. De relatief kleine commissie vraagt dan ook een grote omzet om alles op lange termijn te kunnen betalen. Deze lange termijn is dan weer een van de elementen waarop de coöperanten kunnen rekenen in hun eigen plannen.
  • Een grotere coöperatie met toch veel flexibiliteit is de beste garantie voor de afzetzekerheid van haar telers. Ze wordt immers een steeds meer aantrekkelijke partner voor haar klanten. De flexibiliteit is immers een troef, zowel voor koper en teler.

Sterktes van Coöbra

Een van de grootste sterktes van Coöbra zowel naar teler als koper is ongetwijfeld de flexibiliteit. In grote veilingen is dat zeldzaam. Coöbra wil zich onderscheiden van andere veilingen in haar persoonlijke benadering en de gedrevenheid om te voldoen aan de wensen van de klanten. Ook de ligging is uniek. Greenpartners zit in Sint-Katelijne-Waver vlakbij de belangrijke exporteurs en BRAVA is goed gelegen voor de binnenlandse markt.

Toekomstplannen

Coöbra wil in de sector mee haar verantwoordelijkheid opnemen. De tuinbouw komt moeizaam uit een diepe systeemcrisis die door de hetze rond EHEC zo mogelijk nog scherper gesteld werd. We moeten ons wapenen tegen een herhaling van deze crisis. De tuinbouwsector heeft zichzelf in het verleden al meermaals heruitgevonden in barre tijden. Coöbra wil ook nu mee aan de wieg van de verbeteringen staan.
De klok blijft een belangrijk verkoopsinstrument. Deze klokken geven prijzen voor dagmarkt. Het wordt evenwel stilaan onverantwoord om tuinbouwbedrijven, die ook miljoenen moesten investeren om veilige, duurzame, milieuvriendelijke en vooral lekkere producten, zonder enige bescherming dagelijks deze spotmarkt in te sturen.
Door een ‘verticale integratie’ zouden de tuinders zich beter kunnen indekken. We denken hier aan systemen van vaste prijzen, gebaseerd op kostprijzen, en vaste volumes of oppervlaktes, waarmee de klanten kunnen werken en hun klanten of consumenten kunnen bedienen. De tuinder ontvangt dan voor een deel van zijn productie vooraf vastgelegde prijzen, prijzen die hem in staat stellen duurzaam te produceren, zijn verplichtingen na te komen én een eerlijk inkomen te genereren.
Dit kan, naast crisispreventie, ruimtelijke ordening enz. een van de mogelijkheden zijn om de tuinders gezonder in de markt te laten staan. Samen met de andere veilingen willen we werken aan plannen om dat samen te verwezenlijken.


Aan de vooravond van de persconferentie werden de telers van beide veilingen uitgenodigd als eerste de nieuwe naam te horen.


Zeker 80% van alle aangesloten telers kwamen bijeen in het voetbalstadion van Oud-Heverlee Leuven. Toepasselijk gezien deze voetbalclub een fusieclub is.


Na het officiële gedeelte werd er nog lang gekletst onder het genot van een drankje.


De groenteveilingen Brava met vestigingen in Zellik en Kampenhout en Greenpartners uit Sint-Katelijne-Waver gaan samen verder onder de naam Coöbra.


Publicatiedatum: