Sinds deze maand verschijnt op de verpakkingen van kiemzaden een logo van de AFPGG. Vier leden van deze Franse vereniging van producenten van kiemzaden, te weten Germ’line, Atelier Vert, Vitalfa en Wostin, hebben zich de afgelopen periode ingespannen de sanitaire controles op hun producten te verscherpen. Het logo op de verpakkingen getuigt van deze controles, uitgevoerd door een onafhankelijke instelling.
De producenten, die naar zeggen 70% van de markt vertegenwoordigen, gaan hiermee verder dan wat hun verplichtingen zijn wat betreft de systematische controles die erop gericht zijn alle venijnige vormen van de E coli bacterie uit te roeien. De crisis die deze bacterie afgelopen voorjaar veroorzaakte, had catastrofale gevolgen voor de producenten, die hun omzetcijfers zagen dalen van -50% tot -80%.
De consumptie van kiemzaden is sinds begin jaren 2000 toegenomen en kent vandaag de dag een winst van 40 miljoen euro in Frankrijk door de verkoop naar cliënten, aldus de AFPGG. Er zijn 7 industries, waarvan 5 80% van de markt vertegenwoordigen. Met ongeveer 200 werknemers produceert de sector in Frankrijk een omzetcijfer van ongeveer 15 miljoen euro


Abonneren
Vacatures
"Tweetende AGF'ers"
Top 5 - gisteren
Top 5 - afgelopen week
- Wereldwijd aardbeien van Nederlandse bodem
- "40 uienkisten kwijt, wie heeft ze gezien? Beloning van 25 euro per kist"
- "Perenmarkt heeft zich nooit volledig van de oorlog in Oekraïne hersteld"
- Fotoreportage Hamburgse groothandelsmarkt: Opleving na twee jaar pandemie
- Nieuwe algemeen directeur voor Koninklijke Vezet