Het Franse supermarktbedrijf, Auchan Group, gaat radio frequency identification (RFID) gebruiken om hun 1.8 miljoen herbruikbare, plastic kratten in de gaten te houden wanneer zij van de teler naar het distributiecentrum vervoerd worden en door het wasproces gaan.
De RFID-oplossing is ontwikkeld en toegepast in de distributiecentra van Auchan's gedurende de afgelopen twee jaar. De methode is er voor bedoeld om het bedrijf de mogelijkheid te bieden om hun geleasde kratten te kunnen volgen. Dit biedt hen bewijs dat ze op tijd worden verplaatst en worden gewassen volgens de EU eisen.
De technologie wordt voorzien door Orange Business Services en omvat tags, lezers, software en de installatie daarvan. De EPC Gen 2 passive ultrahigh-frequency (UHF) RFID tags en lezers zijn gemaakt door IER.
Met ongeveer 1,317 vestigingen is Auchan Group 's werelds twaalfde grootste voedingsretailgroep. In 2007 besloot het bedrijf om de oude houten en kartonnen kratten te vervangen door de herbruikbare plastic variant. Volgens François Laveissière, de directeur van IT innovatie bij Auchan's hypermarkets afdeling, zou dit helpen om de hoeveelheid benodigde opslagruimte terug te dringen, AGF beter te beschermen en het biedt een aantrekkelijkere presentatie wanneer de producten in hun kratten rechtstreeks in de winkel worden geplaatst voor de consumenten.
Het bedrijf huurt zijn herbruikbare kratten bij logistiek leverancier Cogit LGC. Volgens Laveissière worden de kratten echter continu verplaatst tussen verschillende winkels en distributiecentra in Frankrijk en Spanje, waardoor ze vaak worden verloren of gestolen. Tot nu toe was het lastig om deze kratten te achterhalen. Daarnaast moeten de gebruikers van plastic kratten volgens EU eisen kunnen bewijzen dat de kratten goed worden gewassen en gedesinfecteerd, voordat ze opnieuw worden gebruikt en dat was voorheen lastig zonder een geautomatiseerde traceermethode.

Abonneren
Vacatures
"Tweetende AGF'ers"
Top 5 - gisteren
- Uit de oude doos: "Alleskunner" Hans Rijnhout
- Perenoogst 2022 zal naar verwachting onder het Europese potentieel blijven
- Agro Businessclub Westland krijgt kijkje in de keuken bij Growers United
- Ruim 26 jaar cel geëist tegen hoofdverdachte voor afpersen en aansturen aanslagplegers De Groot fresh group
- Ton van Veen (Jumbo) over overnames, retailmedia en stijgende prijzen
Top 5 - afgelopen week
- Van Oers United opereert voortaan onder een nieuw label: Primeale United
- Frank van Kleef treedt terug uit directie Royal Pride Group
- Fotoreportage Finse supermarkten
- "Belgische veilingen onverminderd populair bij Hollandse kopers"
- Supply manager verruilt vaste baan in het fruit voor ziekenhuisschip Global Mercy