Eén van de doelstellingen van P8 is om de consumentenwaarde van paprika te verhogen. Twan Wijnen, kweker van rode, gele, groene en oranje paprika in
Helden en vicevoorzitter van P8, geeft aan dat consumentenonderzoek de basis
moet vormen voor het ontwikkelen van nieuwe verkoopconcepten.
‘Op basis van wat de consument nu echt belangrijk en waardevol vindt, is er onderzoek gedaan in samenwerking met het Productschap Tuinbouw, de WUR en Consumers Voice. Consumenten in Duitsland, Nederland en Engeland zijn in de periode 2009 tot en met 2011 ondervraagd over wat de belangrijkste koopmotieven zijn voor paprika. Bovendien wilden we inzichtelijk hebben waarom de ene supermarkt geen oranje paprika verkoopt en de andere de groene voor een oranje wisselt in de mix."
Uit het onderzoek kon geconcludeerd worden dat ruim 60% van de kopers bewust kiest voor een kleur of een kleurenmix. Als reden geeft men aan dat ze een bepaalde kleur het lekkerst vinden, of dat ze een bepaalde kleur het mooist vinden, of dat een bepaalde kleur goed uitkomt in een gerecht. Op zoek naar het verhogen van de consumentenwaarde is het de vraag of het mogelijk is elke kleur een eigen profiel, een eigen gezicht, een eigen verhaal en dus een onderscheidend verkoopargument te geven. Uit alle onderzoeken komt naar voren dat alleen groen door de consument echt anders wordt beoordeeld dan rood, geel en oranje. Ook blijkt dat de kleuren niet bepalend zijn voor de bereidingswijze.
Daarmee kan geconcludeerd worden dat het onderscheid tussen de kleuren onvoldoende is voor een eigen profiel, een eigen verhaal, een eigen gezicht.’
‘Het kleurenspel van meerdere kleuren geeft deze basis wel. Meer dan 50% van het volume paprika’s wordt als kleurenmix verkocht. De vraag blijft daarmee of kleuren moeten worden vervangen in een mix, of dat er duo-verpakkingen aangeboden kunnen worden met twee kleuren. Uit het onderzoek blijkt dat het kleurenspel door de consument wordt gewaardeerd en dat het spelen met tenminste drie kleuren dé basis is voor het verhogen van de consumentenwaarde.
Een vierkleurenmix, waarom niet?’
Het uitgevoerde marktonderzoek heeft P8 veel antwoorden gegeven. Op basis van de conclusies kunnen conceptideeën worden ontwikkeld, die kunnen worden beoordeeld op haalbaarheid. ‘Onder de leden van P8 zal er zeker vervolg aan worden gegeven en desgewenst door P8 worden begeleid. Verhogen van de consumentenwaarde is één van de mogelijkheden om de marktpositie van de Nederlandse paprika te verbeteren. Het belang daarvan is iedereen duidelijk.’Pilot C1000
‘Als pilot beleveren we de C1000 te Panningen, een zeer succesvolle supermarkt. We leveren rode, gele, groene en oranje paprika los verpakt én 3 verschillende 3-stuks-verpakkingen, namelijk 3 x rood, rood/geel/groen (het traditionele stoplicht)
en rood/geel/oranje. Opvallend is dat de losse rode de grote favoriet is bij de stuksverpakking, ondanks dat er ook een 3 x rood-verpakking wordt verkocht.
De verkoop van alternatieve 3-stuksverpakkingen hebben voor een extra
afname van 45% gezorgd ten opzichte van vorig jaar, waar alleen het traditionele
stoplicht werd verkocht. De favoriet is rood/geel/groen (39%), gevolgd door 3 x rood (35%) en daarna rood/geel/oranje (26%). ‘
Florpartners begeleidt P8 en de Stuurgroep P8 Promotie. Zij borgt de belangen van de telers en coördineert de activiteiten. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Gerrit Jan Kornet door een email naar [email protected].