Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Zeecontainers fruit naar Medel

Etienne Morriën, CTU Etienne Morriën (45) is manager van de Container Terminal Utrecht, een dochter van de Theo Pouw Groep. Die groep bouwt vanaf begin volgend jaar aan een containerterminal aan het Amsterdam-Rijnkanaal op Medel. “We zijn in gesprek met vele bedrijven in de directe omgeving en de reacties zijn positief. Ook de fruitsector wil gebruik maken van de terminal.”

“Enkele jaren geleden al werkten we aan de komst van een containeroverslagpunt op Medel. Partner Logistics Europe en H&S Transport waren de motor, wij waren zijdelings betrokken. In Utrecht hebben we aan het Amsterdam-Rijnkanaal sinds 1998 al een containerterminal. Medel zou voor ons een uitbreiding van ons verzorgingsgebied zijn. Schepen kunnen via de Waal, het Amsterdam-Rijnkanaal en via de Neder-Rijn bij onze terminals komen. Het gebied rond Medel is belangstellend, het is ook goed ontsloten. CTU vervoert al veel over water. De havens van Rotterdam en Antwerpen zouden voor afvoer van al die containers niet meer zonder binnenvaart kunnen. Als je alles over de weg vervoert, komt Nederland vast te staan. Op Medel wordt niet alleen een terrein aangelegd voor de containers, er komt ook een zogeheten reeferstack, waarin koelcontainers van stroom worden voorzien. We moeten ook een kade bouwen en een havenkraan plaatsen. De laatste bezwaren zijn weggenomen, er is een goedgekeurd bestemmingsplan, de kraanhoogte is bepaald en we werken nu aan de aanvraag bij Rijkswaterstaat, want er moet een stuk dijk veranderen in kade. Containers in grote hoeveelheden tegelijk vervoeren is een oplossing voor veel bedrijven. Doordat ze dicht bij hun bestemming staan, kunnen we just-in-time leveren.

Er zal ook fruit over de terminal gaan, we hebben contact met Fruitmasters en zijn betrokken geweest bij de praktijkproef van Fruitpact met Fresh Corridor. Ook met andere bedrijven hebben we gesprekken, want het initiatief is goed gevallen in de regio: AH, DHL, Kühne&Nagel, maar zelfs Kruidvat bij Heteren ligt binnen het bereik. We denken het eerste jaar tussen de 30.000 en 35.000 containers te gaan verladen op Medel. De terminal heeft een openbaar karakter en is beschikbaar voor alle verladers, rederijen en expediteurs. Bovendien levert vervoer over water groot milieuvoordeel op. Dat zal klanten ook stimuleren er gebruik van te maken.”

De terminal Medel is de praktische concretisering van het project "Binnenvaart Halte Rivierenland", powered by Fruitpact.

Bron: Fruitpact
Publicatiedatum: