Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Paul Coenen, VLAM:

"Promotiecampagne 5amTag Duitsland krijgt EU-steun"

Tholen - Nederland, België en Duitsland hebben na de EHEC-crisis campagne gevoerd om de veiligheid van verse groenten te benadrukken. In augustus vond er in Berlijn een persevent plaats, daarna werden er radiospots uitgezonden en zijn er folders bedeeld via de warenhuizen. Ook werd door de pers veel aandacht gegeven. Paul Coenen, directeur van het VLAM-kantoor in Keulen, geeft aan dat dit nodig was. "De Duitse overheid deed niets om te benadrukken dat de groenten veilig waren. Er moest snel iets gebeuren om het af te sluiten. We hebben de begrafenis van de EHEC zelf moeten uitvoeren. Zonder 5amTag hadden we dit niet voor elkaar gekregen."


Vlnr: Paul Coenen (VLAM), Philippe Appeltans (VBT), Helmuth M. Huss (5 am Tag e.V.), Willem Baljeu (Obst- und Gemüsebüro/Frugi Venta), Drs. Jochem Wolthuis (Groenten Fruit Bureau Holland), Karl Schmitz (BVEO), Jack Stroeken (Groenten Fruit Bureau Holland). Tijdens het persevent in Berlijn in augustus.

EU-steun voor 5 am Tag

Paul geeft aan dat de drie landen momenteel bezig zijn met de plannen van een nieuwe campagne voor het voorjaar. "We hebben nu EU-steun gekregen voor de campagne 5amTag voor de komende drie jaren. Het is een wonder dat deze campagne zo snel door Europa is goedgekeurd. De invulling hiervan wordt de komende maanden besproken." Paul Coenen neemt eind dit jaar afscheid van VLAM en dan zal zijn functie worden overgenomen door Kristophe Thijs. Hij zal zelf niet meer betrokken zijn bij de invulling van de campagne. Omdat Nederland de grootste groenten- en fruitexporteur is naar Duitsland betalen zij het grootste deel.

"Als we terugkijken hebben alle promoties bij elkaar zeker invloed gehad op de consumptie van groenten en fruit in Duitsland. Het heeft lang geduurd en er was een grote terugval in de slechte zomer, maar na de verlofperiode kwam de afzet langzaam op gang. Ook is in het totaal van de groentenafzet niet eens zo heel veel veranderd ten opzichte van vorig jaar als we kijken naar de cijfers van AMI. Consumenten stapten van komkommers over naar andere groenten."