Hortyfruta evalueert het meloenseizoen

Spanje: meloenseizoen voldeed niet aan verwachtingen

Spanje – Spaanse telers zijn niet tevreden met de resultaten van het recent afgelopen meloenseizoen. Niet alleen is de oppervlakte aan kasmeloenen afgenomen zoals al enkele jaren het geval is, maar ook de E.coli-uitbraak had een negatief effect op de verkoop. Hortyfruta, de Andalusische belangenvereniging, komt met een evaluatie van het afgelopen seizoen, de resultaten hiervan en aanbevelingen voor de gewassen van volgend jaar. 

María José Pardo, algemeen manager bij Hortyfruta, vertelt: 'De oppervlakte aan meloenenkassen daalt al een aantal jaren. Dit komt met name doordat de telers niet genoeg winst maken wanneer ze deze meloenen op de markt brengen. Het afgelopen seizoen vormde hierop geen uitzondering. 
Sterker nog, de situatie werd verergerd door de uitbraak van E.coli. Het effect van deze crisis op de meloenen was niet zo groot als bij sommige andere gewassen, maar het was toch duidelijk zichtbaar. Met name bij de laatste meloenen begin juni, deze werden verkocht voor maar €0,15 per kilo en veel van de gewassen moesten al eerder uit de grond worden gehaald. De lentecampagne in Andalusië eindigde gehaast en veel producenten moesten hun productie weggooien.'
 
Kijkende naar deze situatie concludeert Hortyfruta dat dit seizoen niet aan de verwachtingen van de telers, handelaren, of zelfs de hele horticultuursector in het algemeen, heeft voldaan. Volgens deze Spaanse organisatie komen deze problemen door een aantal verschillende oorzaken die er voor zorgden dat het meloenseizoen zich niet goed kon ontwikkelen. Hieronder vallen de steeds stijgende productiekosten en lage verkoopprijzen. 

Pardo: 'Er is ook meer concurrentie gekomen vanuit andere landen, ook al kunnen wij hier weinig aan doen. Tenslotte hebben de weersomstandigheden ook hun effect op de verkoop gehad. Sinds mei was het erg koud en regenachtig in Europa, hierdoor daalde de consumptie van meloenen.' 

Aanbevelingen voor het volgende seizoen
'Het is heel belangrijk dat telers weten welke soorten meloenen de consument wil voordat ze gaan planten', zo zegt Prado. Hortyfruta heeft verschillende studies en proefsessies uitgevoerd met consumenten. Hierdoor kunnen ze aanbevelingen doen gebaseerd op de behoeften en voorkeuren van de consument. Volgens de resultaten van dit onderzoek kiest de consument een meloen op basis van zijn smaak en zoetheid. Hortyfruta raadt telers dan ook aan om meloenen te produceren met een zoetheid van 13 Brix voor een Galia en 14 Brix in het geval van een Gele meloen. 

Hortyfruta heeft verschillende communicatiecampagnes gelanceerd, gericht op de productie- en handelssector om te verzekeren dat de meloenen en watermeloenen onder de beste consumptieomstandigheden op de markt belanden. Volgens Prado heeft dit tot doel om de hele sector bewust te maken van hoe belangrijk het is om deze vruchten te oogsten en op de markt te brengen op het moment dat ze helemaal rijp zijn. 

Bron: Syngenta Seeds Vegetables Melon Today

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven