Fresh Del Monte Produce Inc. ziet de winst in het derde kwartaal met 3,7% dalen door de zwakke Europese bananenmarkt en de dalende meloenverkoop in Noord-Amerika. Een overaanbod van bananen in Europa was gedurende het kwartaal de grootste uitdaging. Dit zegt CEO Mohammad Abu-Ghazaleh. "Wij geloven niet dat de economische problemen van Europa binnen afzienbare tijd zijn afgelopen en ik denk dat het ergste nog moet komen."
Volgens hem werd de zwakke markt nog verergerd door het dumpen van gesubsidieerde producten uit Afrika en andere regio's op de Europese markt. De prijzen voor bananen daalden in september tot het laagste niveau, 23% onder die van het voorjaar. De lage Europese prijzen in combinatie met de EHEC-crisis hebben de vraag van de totale productie getroffen. Door de recente listeria uitbraak, gelinkt aan Cantaloupe meloenen uit Colorado, is in Noord-Amerika in het bijzonder de vraag naar meloenen gedaald.
De Europese verkoop van Del Monte is in het derde kwartaal met 12% gedaald, in vergelijking met dezelfde periode een jaar geleden. De bananenomzet is dan wel gestegen met 1,4% ten opzichte van een jaar geleden, maar de gemiddelde bananenprijzen daalden van 12,91 dollar naar 13,47 dollar per doos, een daling van 4,2%.


Abonneren
Vacatures
"Tweetende AGF'ers"
Top 5 - gisteren
- Belastingdienst wantrouwt groentenhandelaar die weinig winst maakt, maar legio panden bezit
- Waarom rijden ze anders vanuit Brabant helemaal naar Grootebroek? Er gaan miljoenen in om"
- "Het wordt tijd voor een aparte productcategorie voor de kneusjes"
- Kivits-Goes Handling neemt twee koelhuizen over van Fresh Pack Logistics
- Van Trier en Breston sluiten miljoenendeal
Top 5 - afgelopen week
Top 5 - afgelopen maand
Weer
winst 3,7% gedaald in derde kwartaal
Zwakke Europese markt en listeria uitbraak treffen Del Monte
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector: