Kosjer voedsel algemener in Berlijnse supermarkten


BERLIJN – Als consumenten in New York, Londen of Parijs kosjer eten tegen komen in hun supermarkten, dan is het gewoon één product uit vele. Als hetzelfde gebeurt in Berlijn, dan is het iets bijzonders. De joodse gemeenschap in Berlijn, die sinds de fusie van Oost en West in 1989 weer begint te groeien, is begonnen met een reïntegratie van de stad. Ze openen synagogen, scholen en winkels, jonge rabbijnen worden opgeleid en gewijd.

Kosjer supermarkt 
Een van die ontwikkelingen is dus het verschijnen van kosjer eten in de locale supermarkten. Het is een fantastische ontwikkeling, vindt Yehuda Teichtal, een Chassidische rabbijn die de supermarkt adviseerde bij het inkopen van het voedsel. 
De supermarkt, Nah und Gut (nieuw en goed), werd door Teichtal benaderd met het idee van kosjer voedsel. Eigenaar Stefan Voelker, die niet joods is, beschrijft het eten als een beetje exotisch. De supermarkt verkoopt alles van wijn en bier tot chocolade matses en kipnuggets. Volgens Voelker trekt het nieuwe assortiment zowel joodse als niet joodse klanten. 

Voornamelijk import
Het grootste probleem van de supermarkt is dan ook niet de verkoop maar logistiek. Bijna al zijn kosjer eten is geïmporteerd, vaak uit Israël maar ook uit Polen, Frankrijk, België en Engeland. En het bestellen van kleine leveringen kan duur en onbetrouwbaar zijn. 

Ongeveer 3 km verderop is nog een ander probleem, de ‘Kosher Deli’ van Maurice Elmaleh denkt dat de nieuwe concurrentie kleine kosjerbedrijven zoals de zijne in de problemen zou kunnen brengen. Volgens Elmaleh mag het aantal joden dan wel groeiende zijn, het aantal joden dat kosjer eet,ligt volgens hem niet hoger dan 10 tot 15 procent. 

Meer concurrentie
Rabbi Reuven Yaacobov, de kosjer expert van de joodse gemeenschap, schat dat ongeveer 6000 van Berlijns joden kosjer eten en dat er een stijgende lijn te zien is. Hij vindt de concurrentie geen probleem. Volgens hem was het kosjer eten volgens veel mensen wel erg duur en zal de concurrentie de prijs doen dalen. Toch is er volgens Elmaleh sprake van oneerlijke concurrentie, supermarkten worden tenslotte altijd bezocht, hij zal daarentegen specifiek reclame moeten maken. 
Verder zegt hij wel; “Als je eenmaal kosjer hebt geprobeerd, dan wil je meer.”

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven