openkrijgen Chinese markt weg van lange adem
Frugi Venta zet in op verbreding uienexport naar Azië
Waar de Nederlander zo’n 10 procent van zijn inkomen aan eten besteedt, ligt dat percentage in China nog op een derde. Weliswaar staat China met een wereldproductieaandeel uien van zo’n 35 procent met stip op nummer één, maar door de dubbele groei van zowel burgeraantal als welvaartsniveau, neemt de vraag ook sterk toe. Het land importeerde in de jaren ’90 van de vorige eeuw nauwelijks uien, terwijl het volume nu reeds op tienduizenden tonnen ligt. De import komt uit buurlanden, maar ook van elders. De totale import van groenten en fruit in China verdubbelde de afgelopen vijf jaar van een miljoen naar bijna twee miljoen ton. Bovendien richt de Chinese economie zich veel meer op industrie en diensten dan landbouw, waardoor import steeds belangrijker wordt. De werkgelegenheid
bedroeg 30 jaar geleden nog 70 procent in de landbouw en slechts 15 procent voor zowel industrie als diensten. Nu liggen deze percentages op respectievelijk 40, 25 en 35 procent. Met name in het Zuidoostelijke deel woont een groot deel van de bevolking. De consumptie van uien stijgt nog steeds en ligt met zo’n 12-15 kilo per hoofd van de bevolking ruim boven het wereldwijde gemiddelde.
Frugi Venta heeft de eerste contacten gelegd om de Chinese markt open te krijgen voor Nederlandse uien. De SAU zal vooral een rol spelen in het aanleveren van informatie om een goed verhaal neer te leggen. Hoewel het bestuur zich ervan bewust is dat het op gang brengen van een handelsstroom naar China een lange adem vergt, zet ze er toch op in. Verbreding van afzetmarkten is nodig om de concurrentiepositie te verbeteren, marktaandeel te vergroten en minder afhankelijk te zijn van enkele grote afnemers.
Voor meer informatie:
Inge Ribbens,
Tel.: 070 33 55 010
ribbens@frugiventa.nl
Bron: Nieuwsbrief SAU
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector: