PIlot Greenrail 2

Enige voordeel trein is minder CO2-uitstoot

Binnen het project Greenrail 2 is op 26 september gestart met een pilot waarbij een container met een mix van groene planten van exporteur Waterdrinker naar het Poolse Kutno is gegaan. Het vervoer per trein is niet sneller en ook nog niet goedkoper, stellen de betrokkenen bij de pilot. Voor brede stromen zou de trein voor vervoer naar Polen wel eens voordeliger kunnen worden, gezien het risico van files en de stijgende kosten voor tol en brandstof. De CO2-uitstoot wordt met het intermodaal transport minimaal gehalveerd.

Er is in de pilot gebruik gemaakt van een bestaande spoorwegverbinding naar Polen. Het voor- en natransport was in handen van HZ Transport, een bedrijf dat ook een vestiging in Polen heeft. Het transport over spoor regelde de Poolse spoorwegmaatschappij PCC Rail. De container werd geladen in Rotterdam.

Er is gewerkt met een geconditioneerde Flora container van Unit 45, een extra brede 45ft container van 13,7 meter lang, 2,5 meter breed en 2,89 meter hoog. De planten gingen op CC-karren in de container en in de container konden precies zoveel karren worden geladen als er ook in een vrachtwagen kunnen.

De vervoerde planten waren bestemd voor een Poolse retailketen. Waterdrinker liet er ook tientallen vrachtwagens voor naar Polen rijden en verving één zo'n rit voor de Greenrail pilot. Er werd bewust voor vervoer naar Kutno gekozen aangezien het stadje dichtbij Warschau ligt en daar een ideale losplek beschikbaar is in de buurt van een groot afzetgebied. Enkele dagen voorafgaand aan het transport was in Kutno een gloednieuwe terminal in gebruik genomen.

Bron: Groothandelsblad HBAG Bloemen en Planten

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven