Businessclub Fresh Park Venlo debatteert over samenwerking in keten
Ruud Knorr van Veiling Rhein-Maas, een joint venture tussen Landgard en FloraHolland, beet de spits af. Volgens de directeur zijn er meer raakvlakken tussen AGF en sierteelt dan je in eerste instantie zou denken. Knorr wees op de veranderde marktsituatie in de sierteeltmarkt, waarbij de bloemen- en plantenafzet steeds meer via de retail verloopt en er een toenemend aantal directe transactievormen zijn. Ook in de bloemenmarkt signaleert Knorr dat er te weinig wordt ingespeeld op onderscheidend vermogen en toegevoegde waarde.
Ruud Knorr
"Met een ongewijzigd beleid gaan we ook in de sierteelt de wedstrijd niet winnen. Het is in 2011 toch van de gekke dat we met ons kloksysteem niet weten wat er morgen op de veiling staat. Voor de bloemist is de klok een ideaal instrument, maar voor de retail, die zich in de keten integreert, is de klok een casino, waarmee je bent overgeleverd aan de grillen van de markt. We staan als sierteelt aan de vooravond van een structuuromslag en uiteindelijk moeten we gaan zorgen dat we niet dezelfde fouten gaan maken, die in de groentehandel zijn gemaakt. Uiteindelijk moeten we als sierteeltcluster wel zorgen dat we een machtsblok blijven", besloot Knorr zijn betoog.
Willem Baljeu, Jan Zegwaard, Ron de Greeff, Jan Janssen en Ruud Knorr
De inleiding van Jan Janssen, interim-directeur en directeur Vastgoed van ZON, sloot goed aan bij die van zijn voorzitter. Hij vertegenwoordigt immers eveneens een authentieke veiling met een kloksysteem dat jarenlang naar tevredenheid van haar leden draaide. Inmiddels heeft ZON ook de omslag gemaakt om zich te richten op het ontwikkelen van de vraagkant met voorwaartse ketenintegratie door middel van innovatie en marketing. "En dat is geen sinecure, we hebben een lange traditie in klokverkoop en bemiddeling en dit verhaal is een hele stap voor ons. Maar wij geloven dat 'concepting' iets kunnen brengen waarmee retailers zich kunnen onderscheiden", zo vertelde Janssen.
Jan Janssen
Jan ging eveneens in op de pogingen die er in de groentebranche zijn geweest om het groenteaanbod te bundelen. "Bundelen is prima, maar het blijft een verdedigingsactie. Dat hadden we vijf jaar geleden moeten doen, toen we nog geld verdienden. Veel discussies gaan niet over de inhoud, maar over het proces en het vertrouwen. We moeten het vanaf nu over de inhoud gaan hebben. Ook wij hebben veel gesprekken gevoerd met concollega's en APO's. Veel daarvan zijn niet gelukt. Er heerst soms wel een beeld in de markt dat ZON niet wil bundelen, maar daar is geen sprake van. ZON wil alleen geen APO meer, dat heeft de ervaring ons geleerd. Iedereen heeft het over vertrouwen, maar ik hoor alleen maar wantrouwen." Die opmerking over APO's kon op de instemming rekenen van Willem Baljeu. "Halfzwanger kun je niet zijn, dan moet je maar echt trouwen!"
Ron de Greeff
Ron de Greeff van Langfruit blikte in zijn inleiding terug op manifest 'De consument centraal' dat vorig jaar door een afvaardiging van telers en handelaren werd gepresenteerd. Daarin werd onder meer gesteld dat een consolidatieslag noodzakelijk was. Op de vraag van Willem waar die nou bleef, antwoordde Ron. "Uiteindelijk geloof ik wel dat er pogingen slagen en dat bedrijven elkaar zullen vinden. Ontwikkelingen bij Univeg, Total Produce en de Staay Group laten ook zien dat er wel iets gebeurt en ik geloof dat er meer pogingen zullen slagen."
Jan Zegwaard
Jan Zegwaard van de stichting STAP (Stichting versterking Afzetpositie Producenten van glasgroenten in Nederland) vertelde over de acties die er worden ondernomen om te komen tot een structurele verbetering van de afzet van glasgroenten. Zoals onderzoek naar samenwerking van afzetorganisaties, het uitwerken van horizontale bundeling en het inrichten van een landelijk platform. Volgens Zegwaard moeten de glasgroentepartijen terug naar zo'n drie partijen, die elkaar een plekje gunnen in de markt.
Theo Tielen (Frisco), Rene van den Hombergh (Weyers) en Sandra Boogaard (Frisco)
Op de vraag van Theo Tielen (Fris-Co) wat Zegwaard bedoelt met overbodige schakels in de keten, antwoordde de Tommies-teler: "Daarmee bedoel ik dat er nog steeds tomaten zijn die drie tot vier keer worden verkocht. Dat is niet nodig als je met de goede partijen samenwerkt. Uiteindelijk willen we met z'n allen een beter rendement uit de markt halen." Marcel van Eeuwijk (Aqui) vroeg zich af wat de teler dan wilde gaan doen met de overschotten, omdat het toch één van de basisfuncties van een handelshuis is om daar een oplossing voor te vinden. Ook daar had Zegwaard een oplossing voor. "Verwerk je tomaten en paprika's in soep en sap. We hebben nu wel genoeg GMO-geld ingezet in meer productie, die we moeten inzetten in slimme oplossingen!"
Leon van den Hombergh (Frankort en Koning) Jan Zegwaard (Greenco / STAP) en Erik Bongaerts (Frankort en Koning)
Tijdens een walking diner in het Scelta Institute kregen de aanwezigen in elk geval de mogelijkheid om 'met elkaar aan de slag te gaan'.
Rob Stoll (Hand to Work Personeelsdiensten), Ron de Greeff (Langfruit) en Jan Janssen (ZON)
Gert Mulder (Frugi Venta), Peter Hendriks en Willem Baljeu
Lei Mattheijssen, Frans Jongerius (Aartsenfruit) en Ger Vissers (Gervi)