Klik hier voor de fotoreportage.
De groothandelsmarkt vertegenwoordigt:
- 1.8 miljoen m² gebouwen
- 11.707 werknemers
- 4.5 miljoen ton verse producten
- 4300 producenten
- 57.000 kopers
- 50.000 voertuigen per dag
- €7.420 miljard omzet op jaarbasis
De groenten- en fruitafdeling vormt het grootste onderdeel van de versmarkt. Zo'n 700 groothandelaren en 3800 producenten bieden hun producten aan op een oppervlakte van 700.000 m² verdeeld over verschillende vershallen. Zij verkopen jaarlijks 3,2 miljoen ton groenten en fruit. De producten komen grotendeels uit Spanje en Frankrijk, maar ook uit de omringende Europese landen. Daarnaast is er een verscheidenheid aan fruit te vinden geïmporteerd van het zuidelijk halfrond.
De groothandelaren hebben hun eigen 'winkel' in één van de vershallen. In een speciale boerenhal kunnen ook lokale telers hun groenten- en fruit aanbieden. "Hier zijn de lekkerste verse kruiden te vinden" laat Jasper van Roon van Freshweb.nl weten.
Klik hier voor de fotoreportage.
Wekelijkse inkoop door Freshweb.nl
Freshweb.nl haalt zo'n 10% van de totale omzet op de versmarkt van Rungis. Wat betreft de agf zijn er een aantal producten die vrijwel altijd hier worden ingekocht. Zo is de Frisee sla populair, die een intense gele kleur heeft, evenals de knolselderij. Ook zijn de gekleurde bloemkolen, babyleaves, Franse Muskaatdruiven en exclusieve aardappelsoorten als Charlotte en Noir Moutier populair. "De producten zijn kraakvers, dat zie je en proef je", aldus Jasper. "We hebben een ruim assortiment aan Rungis producten op onze bestellijst, maar als een specifiek product er niet bij staat, gaan we daar wel naar op zoek voor onze klanten."Ferdi Schonewelle van Freshweb.nl Haaglanden verzorgt de inkoop van Rungis producten voor de Nederlandse klanten. Hij vertelt zo'n 80% op bestelling in te kopen en 20% vrij. "We werken overigens zoveel mogelijk met de seizoenen." Rungis is volgens hem een walhalla voor chef-koks. Voor Ferdi, die zelf jaren in de keuken heeft gestaan, is het een uitdaging om onbekende producten te kunnen leveren. "Vooral jonge, eigenwijze koks die zich willen onderscheiden lopen hier warm voor. Juist door aparte ingrediënten kunnen zij hun stempel drukken op een keuken en ontwikkelen zij een geheel eigen stijl."
Klik hier voor de fotoreportage.
Voor meer informatie:
Jasper van Roon
Freshweb.nl B.V.
www.freshweb.nl