EHEC en slecht weer

Groentencrisis in Oostenrijk

Tholen - Het jaar 2011 is een van de meest turbulente jaren in de 65-jarige geschiedenis van de ruim 250 leden tellende groentenafzet coöperatie LGV. Directeur Gerald König vat het als volgt samen: "In 2011 geldt een eenvoudige formule: De EHEC-crisis in combinatie met slecht weer in juli is verantwoordelijk voor de daling van de consumptie en de opbrengst". Van januari tot en met september 2011 verkocht de grootste groenteproducent van Oostenrijk 46.000 ton producten voor 64 miljoen euro. In 2010 was de geldomzet tijdens dezelfde periode € 69 miljoen met dezelfde kilogramopbrengst van 46.000 ton, dat 7,2% meer is dan in dit jaar.
 

Europese consumptiecrisis in 2011

Na het uitbreken van een ernstige EHEC-crisis in Duitsland in de vroege zomer zakte de verse groenteconsumptie in juni en juli in Europa met 20 tot 25%. De telers van LVG hebben 1,6 miljoen komkommers van hoge kwaliteit in slechts 2 weken vernietigd. Vooral bitter was dat de crisis uitbrak in de belangrijkste oogstmaand van veel groentesoorten. Ongeveer 70% van de LGV telers werden getroffen en daarbij vooral de komkommer- en tomatentelers. Daarnaast stopte Rusland alle groente- import uit Europa.

De handel versterkte dit effect. "Verkoop beneden de kostprijs in Oostenrijk is schering en inslag. Deze acties van de levensmiddelendetailhandel schaden de kwaliteit van de producten enorm. Goedkope producten zijn ook goedkoop geproduceerd", stelt de voorzitter van de Raad van Commissarissen van LGV Robert Fitzthum.

Vanaf half juli tot half augustus was één van de koudste en meest regenachtige zomers in de geschiedenis van Oostenrijk: In juli daalde de omzet met 23%. Als compensatie voor de verliezen hebben de LGV tuinders totaal € 445.000 gekregen, 340.000 euro uit de pot van de EU en 105.000 euro uit het budget van de coöperatie. "De werkelijke schade loopt echter in de miljoenen", aldus König.

"Over het algemeen komt de Oostenrijkse markt voor groenten nog relatief ongeschonden uit de crisis. Bij ons hoeft geen komkommerteler door de EHEC-crisis te stoppen, zoals in Nederland nu het geval is", zegt König. Maar zelfs nu het seizoen eindigt, is de crisis nog steeds voelbaar. "Ondanks een verbetering van de consumptie is nog niet het niveau van vorig jaar bereikt”. Zelfs de komkommer- prijzen zijn nog steeds lager dan vorig jaar en bij de tomaten is het verschil met 2010 nog veel groter.

Premium producten zijn niet getroffen door de crisis

De LGV-premiumproducten van tomaten, minikomkommers, aubergines, chili mix, en andere specialiteiten zijn niet getroffen door de crisis van dit jaar. In 2011 was een toename van 13% product en de omzet steeg met 6,2% tot 10,6 miljoen euro. Een factor die hieraan bijdroeg was dat onze premiumproducten al waren verpakt en dat gaf voor de consument in het licht van de EHEC-crisis en de hygiëne, een speciale waarde.

Actie voor etikettering van levensmiddelen en crisispreventie

Voor de toekomst werkt LGV nog meer naar traceerbaarheid en veiligheid van het product. Optimalisatie in termen van meer transparantie bij de productie en de hygiëne bij de telers moeten worden benut. Nu al is elke groente met een code op de verpakking vanaf het zaaien traceerbaar. De producten van de LGV die duidelijk herkenbaar Oostenrijks waren voor de consument, boekten winst in de crisis van 2011. Robert Fitzthum: "We moeten naar een duidelijke herkomstcode voor Oostenrijks voedsel!" Het is belangrijk voor de totale markt dat het vertrouwen van de consument voor het lokale voedsel toeneemt. Daarnaast zal LGV er bij de EU op aandringen een fonds te ontwikkelen als een instrument voor economische noodsituaties om een crisis zoals EHEC in de hand te houden.

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven