Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Carrefour maakt zich zorgen

Buitenlandse groei stimuleert Casino

Casino rapporteert een vertraging in de verkoopgroei van de Franse hoofdmarkt afgelopen woensdag. Daarmee sluiten zij zich aan bij andere Europese detailhandelaren, die waarschuwen dat de consument, door de onstabiele economie, minder uitgeeft. Casino, de concurrent van Carrefour, Leclerc, Intermarch en Auchan, zei woensdag dat het weinig last heeft van de genoemde vertraging dankzij een sterke groei en investering in opkomende markten. Casino’s chef van financien Antione Giscard d’Estaing meldde analisten, dat hij geen reden zag aan te nemen ,dat de inkomsten in Frankrijk dit jaar lager zouden uitvallen dan vorig jaar.

De verkoop van begin van oktober lieten alleen positieve trends zien. De verkoop in het derde kwartaal stegen met 21,2 procent naar 8,71 miljard euro, wat ongeveer overeen kwam met de voorspelling van 8,72 miljard, gedaan door 11 analisten.
Detailhandelaren hebben het in Europa lastig. De consument heeft gemiddeld minder geld uit te geven door lagere lonen, hogere prijzen en bezuinigingsmaatregelen van de overheid. Tesco, de op drie na grootste detailhandelsketen, gaf vorige week aan dat haar verkopen in Engeland dit kwartaal erg tegen vielen. Casino, met een netwerk van 10.000 winkels in 10 verschillende landen, zei dat het beschermd wordt door de uitbreidingen, die gedaan zijn in het buitenland. Internationale verkoop steeg van 37 naar 46 procent in vergelijking met vorig jaar, voornamelijk in Brazilië en Thailand. De verkoop in Frankrijk daalde van een stijging van 2,2 naar een stijging van 1,2 procent in het eerste half jaar. Dit door een daling van 7,3 procent op non-food artikelen. Die tegenvaller in voornamelijk de textiel sector wijt Casino aan het bijzonder warme weer in september.

Carrefour maakt zich zorgen

Carrefour, 's werelds op één na grootste detailhandelaar na Wal-Mart, verkoopt een groter deel van haar producten in hypermarkten dan Casino. Casino richt zich meer op de kleinhandel en internetverkoop. Carrefour zit in andere West-Europese landen zoals Spanje, België en Italië, landen waar, net als Frankrijk, de consument minder uitgeeft. Casino heeft als groeidoel een stijging van meer dan 10 procent in de komende drie jaar.

Giscard d’Estaing zei, dat hij zich “behaaglijk” voelt met de voorspelling van 1.540 miljard euro aan jaarinkomsten. Casino is van plan om meer dan één miljard euro aan bezittingen te verkopen en daarmee de schulden, die het bedrijf heeft, te verminderen. Een ander doel is de schuld bij EBITDA (inkomsten voor rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie) lager dan 2,2 te krijgen voor het eind van 2011. Casino aandelen eindigden afgelopen woensdag op 61,49 euro, een stijging van 2,7 procent. De aandelen hebben het 5% minder goed gedaan op de STOXX Europe 600 index, maar beter dan Carrefour, die achter loopt op de zelfde index met 28 procent.
Publicatiedatum: