Blue Whale ziet kansen en bedreigingen bij handel met Azië

Blue Whale, een Franse coöperatie van telers en exporteurs, is al langer actief in Azië, maar ze geven ook aan dat het moeilijk is om daar uit te breiden en te groeien.

Volgens Marc Peyres, de salesdirector van Blue Wahle, zijn daarvoor verschillende redenen. "De grote markten zoals Korea, Japan en Australië zijn gesloten in verband met fytosanitaire regelgeving voor Europese appels en kiwi's", vertelt hij. "China heeft een beperking voor invoer. India is open, maar heeft een hoge invoerbelasting waardoor de ontwikkeling moeizaam gaat. Naast deze markten blijven heel veel kleine landen over, dus het is niet zo eenvoudig om een groot deel van de Aziatische markt te verkrijgen. De markt is zeer interessant, maar heeft veel beperkingen."



Er zijn ook factoren, waarmee Blue Whale zich bewijst en sneller toegang krijgt. "Zoals de oogst van Gala en Granny Smith, die dit jaar erg goed was. Met het leveren van deze kwaliteitsproducten wordt de drempel al wat lager."

Ondanks het potentieel zijn er veel moeilijkheden voor Europese bedrijven. "De Europese markt is ingewikkeld en heeft veel druk van supermarkten. Een aantal bedrijven geloven dat het gemakkelijk is, maar zakendoen met Azië is riskant om de volgende redenen: "De wisselkoersen zijn erg onstabiel, vervoer duurt lang en verloopt moeizaam. Er is daarnaast vaak sprake van vertraging en temperatuurproblemen tijdens het transport."

Marc Peyres concludeert: "Ik weet zeker dat we kunnen ontwikkelen in India en China, maar het is en blijft ingewikkeld."

Voor meer informatie:
Blue Whale
Marc Peyres
Tel +33 5.63.21.56.56
Marc@blue-whale.com
www.blue-whale.com

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven