Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

ING verwacht beperkte omzetgroei voor supermarkten

Ondanks de moeilijke omstandigheden weten supermarkten vooralsnog de groei in omzet in stand te houden. Wel is deze groei dit jaar meer gebaseerd op prijs dan op volume. Volgens het CBS was in de periode januari-juli zelfs sprake van een krimpend volume van 0,3%. Door 1,9% hogere prijzen werd toch nog een groei in omzet van 1,6% bewerkstelligd. GfK hield het tot en met juli op een omzetgroei van 2,3% en zag dit cijfer in augustus nog wat verder stijgen tot 2,5%. Het promotieaandeel in de totale omzet bleef volgens GfK constant op 16,4%. ING Economisch Bureau raamt de omzetgroei van supermarkten voor 2011 op 1,5%.

De omzetgroei van supermarkten zal in de tweede helft van het jaar naar verwachting vertragen door de economische situatie en het wegvallen van het consumentenvertrouwen. Bovendien was de tweede helft van 2010 qua groei relatief sterk. Het wordt daarom lastiger om ten opzichte van vorig jaar vooruitgang te boeken. Voor 2012 is de raming neerwaarts bijgesteld naar 1% omzetgroei. De negatieve ontwikkeling van de koopkracht speelt daarbij een belangrijke rol. Consumenten worden nog kritischer op de prijs.

Marges

Naast geringe omzetgroei lijkt het erop dat, wat betreft marge supermarkten,er dit jaar fors moet worden ingeleverd. De gemiddelde prijsstijging was te gering om de stijgende inkoopsprijzen te compenseren. Daar komt bij dat het prijsniveau nu weer snel zakt. Het prijsindexcijfer voor voedingsmiddelen en alcoholvrije dranken piekte in juni op 3%, maar daalde vervolgens tot 2,2% in augustus. Marktleider Ahold meldde over het tweede kwartaal lagere marges en stelt dat consumenten sterk gericht blijven op promoties.

Zakelijk dienstverlener Deloitte gaf onlangs in haar 'Bedrijfsvergelijking 2011 aan dat zelfstandige levensmiddelendetailhandel' kleinere zelfstandige supermarkten met een weekomzet tot 150.000 euro in 2010 al lagere brutomarges noteerden. Met name de groep met een omzet tot 75.000 euro blijkt het moeilijk te hebben. De netto bedrijfswinst binnen deze groep daalde van 2,3% in 2009 naar 1,1% in 2010. Bij middelgrote en grote supermarkten steeg het resultaat wel. Gezien deze resultaten en de marktomstandigheden in 2011 en verwachtingen voor 2012 lijkt een verdere consolidatie en schaalvergroting in de supermarktsector waarschijnlijk.

Speciaalzaken

De speciaalzaken moesten volgens het CBS tot en met juli 2,3% omzet inleveren ten opzichte van vorig jaar. Vooral het verlies in volume is aanzienlijk. In maand juli was er zelfs een krimp in de omzet van 6,3% en een daling in volume van 7,8%. De speciaalzaken hebben sterk te leiden onder de huidige omstandigheden. Consumenten beknibbelen op hun uitgaven en stappen eerder richting supermarkt. Ook foodservice trekt marktaandeel weg bij de foodspeciaalzaken. ING Economisch Bureau raamt voor de foodspeciaalzaken voor dit jaar een omzetdaling van 3,5% en voor 2012 nog eens een verlies in omzet van 2%.

Met deze resultaten zal de trend richting consolidatie onverminderd hard doorzetten. Het aantal speciaalzaken daalt. Schaalvergroting en vooral samenwerking zijn opties om enigszins onder de omzet- en margedruk uit te komen en de strijd aan te gaan met supermarkten en foodservice. Ook op internet liggen mogelijk kansen voor de speciaalzaken om nieuwe doelgroepen te bereiken.

Bron: ING Economisch Bureau
Publicatiedatum: