Nieuwe Nederlandse rassen veroveren hart van consument
Inova-directeur Karel van der Linden liet toen al weten dat alleen maar focussen op de productie niet meer van deze tijd is. "Ook de appelsector moet meer consumentgericht werken." Onderzoek wees uit dat er bij de consument smaakvoorkeuren bestaan voor aromatische appels, die goed door eetbaar zijn: Frisse, zurige appels met een knapperige bite en appels, die zoetig zijn en een stevig mondgevoel geven.
Marleen Stegeman van Inova Fruit legt aan De Telegraaf uit dat op basis van het onderzoek een aantal rassen geselecteerd werden en bekeken werd hoe het teelttechnisch te regelen zou zijn. Boomkwekers werd gevraagd hoe de ideale appelboom er uit zou moeten zien. Veredelaars kregen de vraag of de wensen inderdaad te realiseren waren. Uiteindelijk kwamen vier nieuwe rassen uit de bus rollen: Autento, Junami, Wellant en Rubens. Nu, tien jaar later, liggen de laatste drie daarvan daadwerkelijk in de schappen. Autento haalde het niet, de consument liet deze links liggen. "Nu er meer appels van de bomen komen, zien we dat de distributiegraad stijgt en dat Junami, Wellant en Rubens over een langere periode en veelal in verschillende verpakkingen door supermarktketens en specialisten worden aangeboden."
Klik hier voor het volledige artikel op Telegraaf.nl
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector: