Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nieuwe Nederlandse rassen veroveren hart van consument

In 2001 bundelden de veilingbedrijven Fruitmasters, The Greenery, veiling Zaltbommel, veiling Zuid-Limburg en de Nederlandse Fruitteelt Organisatie de krachten met de oprichting van Inova Fruit. Appeltelers waren het namelijk helemaal zat dat voor buitenlandse appelen als Braeburn en Pink Lady elke keer de hoofdprijs werd behaald, terwijl hun eigen appelen het steeds minder goed deden. Besloten werd dat er appels moesten komen, die volledig waren afgestemd op de smaak van de consument.

Inova-directeur Karel van der Linden liet toen al weten dat alleen maar focussen op de productie niet meer van deze tijd is. "Ook de appelsector moet meer consumentgericht werken." Onderzoek wees uit dat er bij de consument smaakvoorkeuren bestaan voor aromatische appels, die goed door eetbaar zijn: Frisse, zurige appels met een knapperige bite en appels, die zoetig zijn en een stevig mondgevoel geven.

Marleen Stegeman van Inova Fruit legt aan De Telegraaf uit dat op basis van het onderzoek een aantal rassen geselecteerd werden en bekeken werd hoe het teelttechnisch te regelen zou zijn. Boomkwekers werd gevraagd hoe de ideale appelboom er uit zou moeten zien. Veredelaars kregen de vraag of de wensen inderdaad te realiseren waren. Uiteindelijk kwamen vier nieuwe rassen uit de bus rollen: Autento, Junami, Wellant en Rubens. Nu, tien jaar later, liggen de laatste drie daarvan daadwerkelijk in de schappen. Autento haalde het niet, de consument liet deze links liggen. "Nu er meer appels van de bomen komen, zien we dat de distributiegraad stijgt en dat Junami, Wellant en Rubens over een langere periode en veelal in verschillende verpakkingen door supermarktketens en specialisten worden aangeboden."

Klik hier voor het volledige artikel op Telegraaf.nl
Publicatiedatum: