Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nieuwe citrusvariëteiten versterken positie Peru

Peru heeft een plekje verkregen op de internationale citrusmarkt dankzij zijn grote kracht: de Minneola tangelos. Een Minneola tangelo is een combinatie tussen een Dancy mandarijn en een Duncan grapefruit. De telers vinden nu dat het moment is gekomen om hier meer soorten aan toe te voegen. Volgens algemeen manager van ProCitrus, Sergio del Castillo, zijn clementines en satsumas de toekomst voor de Peruaanse citrusmarkt.

Het land zal naar verwachting een gestage groei van 2,9% procent doormaken op de 70.000 metrische ton in 2011. Deze groei wordt aangevoerd door de minneola als paradepaardje op het gebied van kwaliteit en winstmarges. De vraag is echter hoe lang dit succes zal duren. Del Castillo is bang dat het succes van de minneola binnen niet al te lange tijd zal gaan afnemen.

'De minneola is een soort citrusvrucht, die een uitzonderlijke productiviteit en kwaliteit biedt. Het is echter een oude variant, die de markt heeft door zijn kwaliteit, maar toch zal dit hoogstwaarschijnlijk weer gaan afnemen. Sinaasappels, mandarijnen en minneola's hebben de hoofdrol gespeeld in het openen van de Amerikaanse markt, maar volgens ProCitrus is het belangrijk om ook andere varianten te promoten, die makkelijker te pellen zijn.

Berardo noemt Arequipa als een belangrijke regio om te ontwikkelen, ook al is de potentie van deze regio beperkt door het gebrek aan beschikbaar water. Ontwikkelingsprojecten, om water te vervoeren vanaf de Colca- en Apurímacrivieren naar de velden in Majes-Siguas, moeten dit probleem oplossen.

De inzet om nieuwe variaties te ontwikkelen werd geleid door grote exporteurs zoals de Peruvian Corporation of Fruit (CPF) en Procesadora Larán. De resultaten van hun tests in het telen voor export, moet binnen de komende vijf jaar verrassende resultaten gaan opleveren.

Grote bedrijven spitsen zich toe op de ontwikkeling van nieuwe soorten vruchten, terwijl kleine en middelgrote bedrijven zich met name met de lokale markt bezig houden. Hier komen vaak de producten terecht die niet aan de internationale eisen voldoen.

Ongeveer de helft van Peru's citrusvruchten gaat naar de binnenlandse markt met rijkere consumenten die bereid zijn om meer te betalen voor goede kwaliteit. 'Als mensen geld op zak hebben, dan geven ze het als eerste uit aan beter voedsel. Wij willen graag dat een huisvrouw naar de markt gaat, terwijl ze nadenkt over wat voor goede citrusvruchten zij kan kopen,' zo vertelt Del Castillo.

Del Castillo beweert dat de Peruaanse ervaring in de omgang met citrusvruchten een van de grootste krachten van het land is.

ProCitrus wil de export naar Azië, met name Japan en Zuid-Korea, gaan ontwikkelen. Del Castillo verwacht dat telers eind dit jaar aan Japans importseisen zullen voldoen. In het geval van Zuid-Korea verwachten de telers eind dit jaar te beginnen met de export van druiven, waarna citrusvruchten snel zullen volgen. China is momenteel al een belangrijke exportbestemming voor de Peruaanse citrusindustrie.

Bron: www.freshfruitportal.com

Publicatiedatum: