Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Plan voor komende 3 jaar"

Rusland: JFC Group wil importvolume fruit verdubbelen

Tijdens het Eurofruit Congress Southern Hemisphere 2010 gaf de importmanager Dmitry Gerasimov van JFC aan dat zijn bedrijf van plan was om het importvolume de komende 3 jaar te verdubbelen.

Er zijn plannen om 10 extra distributiecentra te openen om aan de stijgende vraag in het hele land te voldoen. Na deze investeringen is de verwachting dat het importvolume erg zal stijgen. Op dit moment importeert JFC Group 400.000 ton bananen (Bonaza), 80.000 ton citrus en 20.000 ton ander fruit.

JFC Group is in 1994 opgericht als een lokale fruithandelaar en is uitgegroeid tot een bedrijf met een leidende positie in de logistiek en opslag van vers fruit. Momenteel is de organisatie de grootste distributeur van bananen in Rusland met een marktaandeel van 36%. JFC heeft directe contacten met grote supermarktketens en de prognoses van 2010 spreken over een omzet van 700 miljoen dollar.

Retail in Rusland
Volgens de analyse van Gerasimov is het aantal supermarkten in Rusland de afgelopen 5 jaren verdubbeld. Op dit moment genereren de top-5 ketens 25% van de totale omzet van de groenten- en fruitsector. Opmerkelijk is de bereidheid van de supermarkten om haar eigen importprogramma's te introduceren, met name om de inkoopkosten te verminderen.

Marktvraag en consumptie
De Russische consument geeft de voorkeur aan grote vruchten. Daarnaast zijn de 'makkelijk-te-pellen' citrus (tangerines en clementines) ook welkom in kleine maten.

Groothandelsmarkten geven aan ook geïnteresseerd te zijn in kleinere maten of klasse 2 producten, op voorwaarde dat de prijs veel aantrekkelijker is dan die van producten van hogere kwaliteit.

De recessie in 2008/2009 heeft geleid tot een toename van de meest voorkomende vruchten zoals citrus (26%), bananen (20%) en appelen (22%). Peren en appelen kunnen gedeeltelijk worden vervangen door lokaal geteelde rassen. Op dit moment is de verhouding geimporteerde groenten en streekproducten 75/25. De consumptie van groenten per hoofd van de bevolking is in Rusland vrij laag (40 kg per jaar), maar er is een kleine stijging zichtbaar.

In de eerste helft van 2010 was er een importvolumestijging van 14,6% in vergelijking met vorig jaar. Tot nu toe komen de totale ramingen voor importvolumes op 5,4 miljoen ton. De verwachting is dat in 2015 ongeveer 6,5 tot 6,7 miljoen ton wordt bereikt.

Belangrijkste exporterende landen
Polen is de grootste leverancier van appelen op de Russische markt en Argentinië is de toonaangevende leverancier van peren. Turkije levert het grootste aandeel van citrus en tafeldruiven aan Rusland.

Belangrijkste exporterende landen van appels en peren


Major exporters of citrus and grapes


Contacts:
JFC Group
Dmitry Gerasimov
E-mail: [email protected]
Skype: dimasgera
Publicatiedatum: