Bron: PT/KCB
In Duitsland is de belangstelling voor het Nederlandse product vooral gegroeid doordat het imago van groenten uit Nederland is verbeterd. De export naar het Verenigd Koninkrijk en naar Frankrijk is ook gestegen. De Nederlandse export naar het Verenigd Koninkrijk heeft baat bij een sterkere positie van het pond ten opzichte van de euro. Buiten de EU is de export naar Rusland van groot belang. In 2010 stijgt de export naar Rusland, mede door de zwakkere euro ten opzichte van de roebel.
Nederlandse glasgroenten doen het goed in het buitenland
De export van glasgroenten is in 2010 eerder op gang gekomen dan in 2009 door de vroegere aanplant in 2010 en het gebruik van andere rassen. Tevens is de productie van glasgroenten in Spanje in het voorjaar van 2010 sterk teruggevallen door de ongunstige weersomstandigheden en de afname van het areaal. Hiervan heeft het Nederlandse product sterk kunnen profiteren. De export van tomaten is in de eerste negen maanden van 2010 met 5% toegenomen. De tomatenexport profiteert van de grotere vraag uit Duitsland ten gevolge van grote reclamecampagnes voor glasgroenten uit Nederland.Bron: PT/KCB
De export van komkommer en paprika laat in 2010 een beperkte stijging zien. De peerexport herstelt zich in 2010 na een forse teruggang in het jaar ervoor. In het begin van 2009 waren er minder peren beschikbaar voor de export door de kleine oogst in 2008. De grote oogst in 2009 leidt tot een sterke stijging van de export in 2010. De appelexport ondervindt in 2010 hinder van de grote voorraden die in de Europese koelhuizen liggen opgeslagen waardoor de export van appelen daalt.
De prijzen van glasgroenten variƫren sterk, maar liggen gemiddeld op een hoger niveau dan in 2009. Dit wordt vooral veroorzaakt door de goede ontwikkeling van de vraag uit het buitenland en het vroeg wegvallen van de productie in Spanje.
Bron: Sectormonitor Agrifood, ABN-Amro