België: stijging afzet winterkost in supermarkten
De winterkou zorgt ervoor dat de Belg niet alleen zijn rijstijl en zijn kleding aanpast, ook zijn eetgedrag wordt erdoor beïnvloedt. Bij Carrefour merken ze een sterke stijging van de verkoop van wintergroenten zoals kolen en witloof, maar ook hard fruit valt meer in de smaak van de consument. "Vooral de boskoop, de appel bij uitstek voor een dampende appelmoes, is een succesnummer: de verkoop is maar liefst verdubbeld", aldus Vervoort.
De supermarktketen tekent ook een stijging op van de kant-en-klaar soepen en van zakken stoofgroenten om snel soep te bereiden: plus 10 procent op drie dagen tijd. Ook in de beenhouwerijafdeling van Carrefour is er een ander kooppatroon vast te stellen. "Typische winterproducten zoals gourmet, fondue en wild worden vaker gekocht, net zoals gerookte ham en salami", weet Lars Vervoort.
Colruyt stelt eenzelfde trend vast. "We zien eigenlijk al twee weken de vraag naar typische winterkost stijgen", zegt Tony De Bock, directeur Vers & Diepvries. Zo is de verkoop van linzen en spliterwten met 20 procent gestegen en de verkoop van spruiten, prei, witloof en groene kool met 50 procent. In de beenhouwerijafdeling ziet de supermarktketen vooral een stijging van de verkoop van rookworst, hammetjes en casselerrib.
Bron: Vilt.be