Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

EVO en TLN zijn fel tegen invoering kilometerheffing

EVO en TLN zijn fel gekant tegen het plan van GroenLinks om een kilometerheffing voor vrachtauto's in te voeren. Deze maatregel dient geen enkel ander doel dan het vullen van de schatkist. De files worden er geen meter korter door, het milieu heeft er geen baat bij en het vervoer wordt niet efficiënter. Een heffing werkt daarom alleen maar kostenverhogend.

GroenLinks wil met de maatregel zorgen dat vervoer verduurzaamt. Een heffing zou ervoor moeten zorgen dat het Nederlandse wagenpark sneller verschoont en efficiënter vervoer wordt gestimuleerd. Volgens TLN en EVO is dit complete onzin. Ervaringen uit het buitenland tonen aan dat het vrachtautopark in Duitsland ondanks de tol aldaar niet substantieel schoner is dan dat in Nederland. In Nederland is het wagenpark de afgelopen jaren dankzij stimuleringsregelingen van de overheid in rap tempo verschoond. Bovendien heeft de invoering van milieuzones ook bijgedragen aan een verschoning van het wagenpark.

De organisaties stellen daarnaast dat in geen enkel ander land met tol voor vrachtauto's, de efficiëntie van het wegtransport hoger is dan in Nederland. De suggestie dat vrachtauto’s onnodig halfvol zouden rijden is een onjuist. Leegrijden komt wel voor, maar is in veel gevallen onvermijdelijk omdat niet overal een retourlading beschikbaar is. TLN en EVO pleiten ervoor om duurzaam en efficiënt vervoer te stimuleren door weg, spoor en binnenvaart optimaal met elkaar te combineren.

Echter, het meeste vrachtvervoer vindt plaats binnen Nederland binnen een straal van 100 kilometer. Spoor en binnenvaart zijn hiervoor niet geschikt. Dit is economische niet efficiënt, niet duurzaam en simpelweg ook niet mogelijk omdat verreweg de meeste afleverpunten niet per binnenvaart of spoor bereikbaar zijn.
De verladers en vervoerders zijn geen tegenstanders van de kilometerheffing, mits het op een eerlijke manier gebeurt. Dat betekent een systeem waarin zowel personenauto’s als het vrachtvervoer wordt belast met een heffing naar tijd en plaats. In Nederland hebben personenauto’s immers de grootste invloed op filevorming en uitstoot van schadelijke stoffen en CO2. De opbrengsten van een dergelijke heffing moeten worden gebruikt voor investeringen in infrastructuur. Alleen op die manier kun je files effectief bestrijden en vermindert de uitstoot van schadelijke stoffen.

Bron: EVO
Publicatiedatum: