EsBro Investment Group in gesprek met telers en afzetorganisaties

Local-for-local in Duitsland krijgt gestalte; plannen voor 120 hectare kassen in Zorbau

Tholen - Projectontwikkelaar EsBro Investment Group is in verregaande gesprekken met telers en afzetorganisaties over de ontwikkeling van een nieuw glastuinbouwgebied van 180 hectare grond met 120 hectare kassen in het Duitse Zorbau. Het zou hiermee het grootste aaneengesloten glastuinbouwgebied in Duitsland worden. "Vergunningstechnisch zijn we al zo ver dat we met de bouw van de eerste 40 hectare kunnen starten", zegt directeur Gerrit Jan Broeze.


Links: Marc Temmerman (Tomaholic)
Rechts: Zorbau is een gemeente in de Duitse deelstaat Saksen-Anhalt, en maakt deel uit van het district Burgenlandkreis.


Onder de EsBro investment Group vallen onder meer Bio Glas Terneuzen en Tomaholic. Dat laatste bedrijf wil zich in Duitsland vestigen. Met een tweetal andere Nederlandse kandidaten (tomaten en paprika's) is de groep nog in gesprek. Eerder gaf Greenco al aan een Duitse vestiging te overwegen. "Met Piet de Schepper en Marc Temmerman hebben we bij de start afgesproken om tot de toonaangevende tomatenteeltbedrijven in Europa te gaan horen. De Duitse markt biedt daar volop kansen voor", zegt de mede-eigenaar van Tomaholic.


Piet de Schepper en Marc Temmerman van Tomaholic

EsBro praat met het afvalverbrandingsbedrijf Sita over levering van restwarmte en CO2. Dat is niet toevallig, want directeur Gerrit Jan Broeze was in het verleden als directeur van Sita actief. "Het moet een soortgelijk project als Terneuzen worden, maar we willen veel meer zaken in de keten vastleggen. Dat is toch wel de hoofddoelstelling van het project", zegt de ontwikkelaar. "Met de Duitse landbouwbank, maar ook de belangrijkste Nederlandse banken zijn we in gesprek over de financiering."

"We zijn met diverse Duitse, Nederlandse en Belgische afzetorganisaties in gesprek, waarbij we met één al wat verder zijn. We moeten nu kijken welke partij ons de beste 'added value' kan bieden en in hoeverre ze mee willen doen in onze visie", zegt Broeze. Hij heeft een model voor ogen waarbij de afzetorganisatie mede investeert in de tuinbouwbedrijven en de tuinders participeren in de afzet. "We willen meer vanuit de consument-gedacht gaan produceren en bij voorkeur vanuit een gesloten keten direct het grootwinkelbedrijf gaan beleveren."

De EsBro Investment Group is inmiddels al zo'n anderhalf jaar met het project bezig, maar het balletje ging na een handelsmissie - georganiseerd door het Nederlandse Agentschap - pas echt rollen. "We zijn nu druk doende met afronden", zegt Broeze. Met de ontwikkeling lijken de plannen voor local-for-local in Duitsland eindelijk gestalte te krijgen. "In een straal van 150 kilometer van Zorbau wonen 25,8 miljoen consumenten. Genoeg mondjes te voeden dus", besluit Broeze.

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven