Dat zegt algemeen directeur Sjaak Kranendonk van Spar. Sinds 2006 is de organisatie al bezig met het ombouwen van winkels naar de zogeheten Champions League-formule die de buurtwinkels weer een modern aanzien moeten geven. Twee derde van het winkelbestand heeft inmiddels een verbouwing ondergaan, maar voor zo’n honderd winkels is dit nog steeds niet gebeurd. Kranendonk vindt het hoog tijd dat daar verandering in komt. "Die kleine vierkante gespikkelde tegeltjes van 10x10 centimeter wil ik straks niet meer zien", illustreert hij.
De gemoderniseerde winkels kunnen de marktgroei nagenoeg bijhouden, de verouderde Spar-winkels geenszins. Ondernemers worden daarom door Spar voor een keuze geplaatst om hun winkel te updaten. De eerste optie is in een keer volledig om naar de Champions League-formule. Naast nieuwe signing en winkelinrichting betekent dit ook vaak een nieuwe vloer en nieuwe koelingen met dagafdekking. Omdat de investeringen voor deze formule al gauw enkele tonnen kosten, riep Spar eerder een tweede optie in het leven, de opstapvariant. Ondernemers kunnen er dan voor kiezen om eerst alleen een nieuwe vloer en/of koelingen te plaatsen en later pas de rest van de winkel aan te passen. Voor de ondernemers die ook deze investering niet zien zitten –het vervangen van koelingen kost ook al gauw zo’n 130.000 euro– heeft Kranendonk nog andere opties achter de hand. "Ze kunnen dan eventueel verder als Attent of als neutrale formule. Of nog twee jaar op de huidige manier doortobben, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling."
Individuele wensen
Momenteel inventariseert Spar de individuele wensen van ondernemers rondom de genoemde opties. Kranendonk merkt dat een aantal van hen met een keuze worstelt. "Zo’n 30 tot 40 procent van onze ondernemers wil er binnen vijf tot tien jaar mee stoppen. Dat maakt een investeringskeuze best ingewikkeld, want heeft het dan nog zin om te investeren? Wij denken van wel, maar daarbij zijn talloze varianten bespreekbaar. Zo kan het voorkomen dat Spar de investeringen doet, maar dan later ook de winkel verkoopt. Alles gebeurt in overleg, we zetten niemand het mes op de keel."Bron: Levensmiddelenkrant