Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
veel harde gegevens ontbreken nog

Agribusiness volop bezig met MVO

De Nederlandse agri- en foodsector is volop bezig met het verduurzamen van zijn producten en bedrijfsprocessen. Zowel op terreinen als energiereductie en dierenwelzijn als op het gebied van productinnovatie en ketensamenwerking zien veel nieuwe initiatieven het licht. Onduidelijk is echter hoe ver agri en food echt zijn bij hun footprint- en uitstootreductie en op het terrein van sociale innovatie. Veel harde gegevens ontbreken nog en ook de vergelijking met het buitenland verdient nadere studie. Dat blijkt uit de publicatie MVO in de agribusiness 2010 van MVO Nederland.

Het is de eerste keer dat een dergelijk overzicht wordt geboden. Het onderzoek betreft bijna alle deelsectoren: van zuivel, vlees en akkerbouw tot diervoeders, vis, groente en fruit. Het lijkt erop dat de sterke uitgangspositie die de sector mondiaal heeft, wordt gebruikt om ook in de toekomst koploper te kunnen blijven. Dat getuigt van visie en leiderschap, aldus MVO Nederland.

Duurzame uitdagingen

Het onderzoek leert echter ook dat de agri- en foodsector nog veel duurzame uitdagingen voor de boeg heeft. Vele vormen van uitstoot moeten nog fors omlaag, evenals het gebruik van antibiotica in de dierhouderij. En de samenwerking in de keten, waarbij retailers en producenten gezamenlijk duurzaamheiddoelstellingen realiseren en de kosten verdelen, staat ook nog maar in de kinderschoenen.

Markt omarmt duurzaamheid

Waar veel initiatieven in het verleden vooral onder druk van de overheid tot stand kwamen, gaan nu steeds meer de markt en concurrentieverhoudingen een rol spelen. Dat vraagt om een meer ondernemende en innovatieve manier van werken. Duurzaamheid en innovatie vallen dan ook steeds meer samen. Bij innovatie gaat het niet alleen om technologische vernieuwingen, maar ook om sociale innovatie. Sociale innovatie betekent o.a. modern en inspirerend leiderschap, goede communicatie en slim samenwerken. Recente studies van de Erasmus Universiteit en het EIM die aantonen dat bedrijven die hierin voorop lopen aanzienlijk betere resultaten boeken dan behoudende ondernemingen.

MVO Nederland lanceert - in opdracht van het ministerie van EL&I - de website www.mvoindeagribusiness.nl. Deze site biedt een overzicht van de stand van zaken op het gebied van MVO in de agribusiness. Op deze site is ook de online publicatie MVO in de agribusiness 2010 te vinden, met filmpjes en praktijkvoorbeelden van ondernemers.

bron: MVO Nederland
Publicatiedatum: