Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
De Groot Int. en Fruitmasters betrokken bij multimodaalproject:

"Fruitterminal bij Tiel zou voor ons heel gunstig zijn"

Het project Binnenvaarthalte Rivierenland van Fresh Corridor, een landelijk plan om groenten en fruit multimodaal te vervoeren, onderzoekt de mogelijkheden of er voor- dan wel nadelen zitten aan een fruitterminal in het binnenland. Frans de Kaestecker, De Groot International Frans de Kaestecker (41) is operations manager van De Groot International in Hedel, een van de grootste importeurs in Midden-Nederland van vers fruit en groenten. Hij zit in de stuurgroep voor het project. "We moeten iets doen tegen de gevolgen van congestie in de Randstad", meldt hij aan Fruitpact.

"We verwachten congestie op de fruitterminals in de haven van Rotterdam. Er is nu al grote drukte en de conjunctuur is niet eens op zijn hoogtepunt. Daarom zijn we in dit project aan het onderzoeken of er voor- dan wel nadelen zitten aan een fruitterminal in het binnenland. Daarbij wordt gedacht aan een overslagpunt op Medel bij Tiel. Waar we vooral naar op zoek zijn, is een betrouwbare manier van transport, zodat we altijd op tijd kunnen leveren."

Bij binnenvaart heb je natuurlijk een duurzaamheidsaspect: er gaan tientallen containers tegelijk op een schip. Maar er is vaak ook een dag vertraging in vergelijking met wegtransport. Al is ook de weg niet altijd meer even snel. Dan kun je dus bekijken of je producten met spoed of met minder spoed bij binnenkomst in de haven kunt scheiden. Maar soms gaat snelheid voor: drie maanden geleden waren uien plots heel voordelig, die laten we dan komen en moeten we dus snel bij de afnemers hebben, anders kopen ze die van iemand anders.

Maar er zijn alternatieven te bedenken: je kunt 's nachts varen bijvoorbeeld. Het probleem is, dat er veel gelijksoortige bedrijven op hetzelfde moment van de vervoerscapaciteit gebruik willen maken. Dat geeft opstoppingen. We bekijken verder ook of er in dit project wel voldoende volume wordt gehaald. Daarom ook is een van de deelnemers Fruitmasters, Jan Blankers van dat bedrijf is voorzitter van de projectgroep. Wij zijn gevraagd omdat we een grote speler zijn in de markt. Maar het is nog in studie allemaal, al heeft een eerdere proef met overslag in Oss een gunstige indruk gemaakt. Voor ons zou Tiel dichterbij zijn natuurlijk."

Bron: Nieuwsbrief Fruitpact

Publicatiedatum: