Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Langzaam verkeer draagt bij aan omzet supermarkt

De weekomzet van supermarkten heeft baat bij langzaam rijdend verkeer. Dit stelt bureau SOAB na een onderzoek onder ruim 2.800 supermarktbezoekers in 6 gemeenten. Gevraagd is naar de vervoerwijzekeuze op dat moment en door de week heen. Hieruit blijkt dat de meerderheid van de bezoekers, naast het vervoermiddel op de momentopname (zaterdagen en koopavonden), voor een ander vervoermiddel kiest om naar de supermarkt te gaan. In totaal kiest de helft van de bezoekers wel eens de fiets voor een supermarktbezoek, bijvoorbeeld wanneer men een supermarkt bezoekt op korte afstand. Daarnaast is gebleken dat bezoekers die vaker in de supermarkt komen, vaker voor de fiets kiezen.

In totaal draagt het aandeel langzaam verkeer het meest bij aan de weekomzet. Binnen 1 kilometer is dat meer dan 75%. Tussen de 1 en 2,5 kilometer krijgt de auto de grootste invloed maar blijft het aandeel van de fiets gelijk. Pas na 2,5 kilometer daalt het aandeel fiets in de weekomzet. De auto wordt gekozen voor het vervoer van boodschappen, de fiets voor de snelheid en voetganger vanwege de korte afstand, zo blikt uit de antwoorden.

Bron: verkeersnet.nl
Publicatiedatum: