Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Inkoopmanager Jack Nijboer van Plus:

"Prei moet een gezicht krijgen"

Een workshop vanuit de retail en een over de kostprijs. Dat maakte de tongen los bij een aantal bezoekers van de preidag in Vredepeel vandaag. Jack Nijboer, inkoopmanager bij Plus retail, praatte de telers bij in de eerste workshop van de dag. Zijn voornaamste boodschap was dat prei 'een gezicht moet krijgen'. Het product is nu te anoniem voor de meeste consumenten. Hij adviseerde telers dan ook om te kijken naar de ontwikkelingen in de markt en daarop in te spelen. Een van die ontwikkelingen is dat korte prei de voorkeur krijgt boven lange prei in de supermarkt. Dat is makkelijker bij het wegen aan de kassa.

Kostprijs

De tweede workshop werd verzorgd door Jos Thijssen van ZLTO Advies. Hij legde telers uit op welke aspecten ze moeten letten bij het bepalen van de kostprijs en dat dat voor ieder bedrijf anders is. 'Er is niet één kostprijs in prei, er zijn vele kostprijzen.'

Op het einde kwamen de tongen los in de zaal. Want als je een kostprijs hebt van 55 cent en de retailer maakt afspraken met de afzetorganisatie voor 35 cent per kilo, dan is het lastig rondkomen in de preiteelt.

Nijboer sprong hierop in en merkte op dat dat dan de markt is. Geen enkele retailer wil meer betalen dan zijn concurrent. Dat is een belangrijk gegeven bij het maken van afspraken.

Bron: Nieuwe Oogst
Publicatiedatum: