Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Resultaten pilot export planten over zee naar Istanbul hoopgevend

Nadat eerder al twee keer bloemen en planten per schip naar Helsinki zijn vervoerd, is dat nu met een lading planten naar het verder gelegen Istanbul in Turkije gebeurd. Een coaster van rederij Containerships, die op 6 september uit Rotterdam vertrok, deed er 10 dagen over. Volgens de brancheorganisatie voor de groothandel in bloemen en planten VGB zijn de resultaten van de pilot hoopgevend.

De verscheping was onderdeel van het door de VGB geïnitieerde project Containerisatie en Conditionering in de Sierteelt (CoCos). Daarin werkt zij samen met FloraHolland en Wageningen UR Food & Biobased Research. Nederlandse exporteurs van sierteeltproducten, die door de uitbreiding van de Europese markt in Oostelijke richting steeds verder van huis moeten afleveren, zoeken alternatieven voor wegvervoer. De kosten daarvan stijgen en door steeds strengere regelgeving op het gebied van rij- en rusttijden plus toenemende files wordt transport per vrachtwagen hoe langer hoe lastiger. Ook de roep om milieuvriendelijker logistiek klinkt steeds luider. Behalve per schip worden in het kader van het project ook al bloemen en planten in containers per trein getransporteerd.

Reefer

Voor het zeetransport naar de Turkse havenstad werd een geconditioneerde container 'Reefer' gebruikt, waarin de temperatuur constant 14 graden Celsius bleef. De temperatuur en de positie waar het schip zich bevond, konden voortdurend via internet worden gevolgd, dankzij meetapparatuur in de container voor tracking en tracing. Daarin bevonden zich ook 'dataloggers' waarvan achteraf de luchtvochtigheid gedurende de tocht kon worden gelezen. Voorafgaande aan de zeereis was die gesimuleerd in het testcentrum van FloraHolland, in samenwerking met IBH Export en de Turkse klant van dat bedrijf, importeur Nema in Istanbul. De voor de proef geselecteerde planten ondervonden bij de containersimulatie gedurende tien dagen, bij een temperatuur van 14 graden en een luchtvochtigheid van circa 85%, geen nadelige gevolgen.

Gevolgschade

Volgens projectleider Pieter Teeuwen waren ook de resultaten van het daarna volgende zeetransport verrassend, al bleken niet álle planten die ongeschonden te hebben doorstaan. Enkele dagen na aankomst ontstond nogal wat 'gevolgschade'. Experts zijn het er nog niet over eens waarom sommige planten op zee schade leden, waarvan bij de eraan voorafgaande simulatie geen sprake was. Naar de oorzaken daarvan moet verder onderzoek worden verricht. Wat voor de planten extra belastend is geweest zijn de 2 dagen langer in de container wegens vertragingen bij de Douane. Overigens bereikten diverse soorten de bestemming zonder problemen, zodat de bij de pilot betrokken deskundigen een goede toekomst voor zeetransport naar verdere bestemmingen in Europa zien.

Teeuwen en de Wageningse onderzoekers denken dat aanpassingen van verpakking en micro klimaat nodig zijn om optimale resultaten te boeken. VGB Trade Services zal hiervoor een nieuwe onderzoek aanvraag indienen bij de Programma Advies Commissie van het Productschap Tuinbouw.

Bron: VGB
Publicatiedatum: