Hbo-instellingen zijn de afgelopen jaren gegroeid door fusies en een toename van het aantal aanmeldingen. Inmiddels studeren zo'n 400.00 studenten in het hoger beroepsonderwijs. De meeste hbo-instellingen maken al meer dan tien jaar gebruik van de diensten van professionele cateraars.
In 2010 hebben veel contractwisselingen plaatsgevonden, waardoor het speelveld behoorlijk is veranderd. Sodexo is marktleider, op afstand gevolgd door Cormet en Albron. De dominerende vorm is een commercieel contract, waarbij een pachtsom wordt betaald aan de opdrachtgever. In toenemende mate worden prestaties op kwaliteit en klanttevredenheid geïntegreerd in de afspraken.
Prestaties cateraar
Binnen hbo-instellingen worden frequent klanttevredenheidsonderzoeken (KTO's) uitgevoerd naar de beleving over catering. De scores variëren tussen een 6- en een 7,5. De prijs van producten in de restaurants scoort overwegend onvoldoende. Personele dienstverlening wordt in de regel het hoogst gewaardeerd. De meer horeca-achtige locaties met dito uitstraling scoren aanzienlijk beter.De opdrachtgevers beoordelen de cateraars gemiddeld tussen 6,5 en 7,0. De norm van opdrachtgevers ligt echter op een 7,5 tot een 8, waardoor nog een forse afstand is te overbruggen. Als minder sterke punten van cateraars worden door opdrachtgevers genoemd: 1. Te weinig ondernemerschap; 2. Focus op kostenbeheersing en 3. Afspraken niet nakomen (grote afstand tussen verwachtingen op basis van salestraject en operationele uitvoering). Opdrachtgevers waarderen cateraars om de kennis en ervaring, de professionaliteit en het relatiemanagement.
Student niet bij investeringen betrokken
De hbo's hebben de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in voorzieningen, waardoor de staat en uitstraling van de cateringvoorzieningen overwegend goed zijn. Bij de ontwikkeling van nieuwe voorzieningen worden studenten slechts beperkt betrokken, waardoor een kans wordt gemist om ideeën op te doen en draagvlak te creëren.Toekomst
De uitdaging voor cateraars in het hbo is gelegen in het verhogen van de gebruikerspercentages, waardoor meer rendement kan worden behaald. Bijkomend voordeel is dat meer diversificatie in het aanbod kan worden doorgevoerd als de omvang van de doelgroep toeneemt. De geraamde groei van het aantal studenten de komende jaren, versterkt dit verder.bron: Misset Catering,