Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

HBO'ers zijn maar matig tevreden over de schoolcatering

Studenten binnen het hbo maken beperkt gebruik van cateringvoorzieningen. Cateraars voldoen in toenemende mate aan de verwachtingen van opdrachtgevers, maar de tevredenheid onder studenten neemt af. Zij waarderen de restaurants met niet meer dan een 7. Dat meldt Misset Catering

Hbo-instellingen zijn de afgelopen jaren gegroeid door fusies en een toename van het aantal aanmeldingen. Inmiddels studeren zo'n 400.00 studenten in het hoger beroepsonderwijs. De meeste hbo-instellingen maken al meer dan tien jaar gebruik van de diensten van professionele cateraars.

In 2010 hebben veel contractwisselingen plaatsgevonden, waardoor het speelveld behoorlijk is veranderd. Sodexo is marktleider, op afstand gevolgd door Cormet en Albron. De dominerende vorm is een commercieel contract, waarbij een pachtsom wordt betaald aan de opdrachtgever. In toenemende mate worden prestaties op kwaliteit en klanttevredenheid geïntegreerd in de afspraken.

Prestaties cateraar

Binnen hbo-instellingen worden frequent klanttevredenheidsonderzoeken (KTO's) uitgevoerd naar de beleving over catering. De scores variëren tussen een 6- en een 7,5. De prijs van producten in de restaurants scoort overwegend onvoldoende. Personele dienstverlening wordt in de regel het hoogst gewaardeerd. De meer horeca-achtige locaties met dito uitstraling scoren aanzienlijk beter.

De opdrachtgevers beoordelen de cateraars gemiddeld tussen 6,5 en 7,0. De norm van opdrachtgevers ligt echter op een 7,5 tot een 8, waardoor nog een forse afstand is te overbruggen. Als minder sterke punten van cateraars worden door opdrachtgevers genoemd: 1. Te weinig ondernemerschap; 2. Focus op kostenbeheersing en 3. Afspraken niet nakomen (grote afstand tussen verwachtingen op basis van salestraject en operationele uitvoering). Opdrachtgevers waarderen cateraars om de kennis en ervaring, de professionaliteit en het relatiemanagement.

Student niet bij investeringen betrokken

De hbo's hebben de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in voorzieningen, waardoor de staat en uitstraling van de cateringvoorzieningen overwegend goed zijn. Bij de ontwikkeling van nieuwe voorzieningen worden studenten slechts beperkt betrokken, waardoor een kans wordt gemist om ideeën op te doen en draagvlak te creëren.

Toekomst

De uitdaging voor cateraars in het hbo is gelegen in het verhogen van de gebruikerspercentages, waardoor meer rendement kan worden behaald. Bijkomend voordeel is dat meer diversificatie in het aanbod kan worden doorgevoerd als de omvang van de doelgroep toeneemt. De geraamde groei van het aantal studenten de komende jaren, versterkt dit verder.

bron: Misset Catering,
Publicatiedatum: