Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Reacties Arne van Aalst, Mariëtte van der Linden en Herman Burger

"Nieuwe manier van vermarkten bevalt prima"

Het glasgroentenseizoen loopt ten einde. Binnenkort stappen telers over op de belichte teelt. Een aantal telers maakte dit jaar de bewuste keuze hun product via Coforta Verkoop BV te verkopen, het nieuwe verkoopbedrijf binnen coƶperatie Coforta. Samen met een van deze telers en twee verkopers van Coforta Verkoop BV blikken we terug op het afgelopen seizoen.

De tomatentelers van Prominent verhandelen sinds eind maart hun product ook via Coforta Verkoop BV. "De nieuwe manier van vermarkten bevalt ons prima" , vertelt algemene directeur Arne van Aalst: "De lijnen zijn kort waardoor we als telers de juiste keuzes kunnen maken. We hebben het gevoel dat we dichter op de markt zitten. Als echte ondernemers schakelen we volop met de verkoper van het segment tomaat binnen Coforta Verkoop B.V. zodat we in kunnen spelen op de wensen van de markt.

Weinig zonlicht

Hoe was eigenlijk het aanbod tomaat dit seizoen? "In vergelijking met het vorige seizoen bleef het volume enkele procenten achter", licht Van Aalst toe, "Het voorjaar was koud en vooral donker. Na een korte zomerse periode was er in augustus en ook begin september weinig zonlicht. Het aanbod viel hierdoor lager uit, wat weer gunstig was voor de prijs."

Van Aalst vertelt dat de verkoopresultaten dit seizoen goed zijn. "Zeker in vergelijking met vorige seizoen. Bij tros middel en tros grof loopt het zelfs hartstikke goed. De tros cocktail tomaat ging iets minder, maar ook hier is de komende maanden een verbetering te verwachten."

Positief beoordeeld

Ook voor de verkopers van Coforta Verkoop BV waren de verwachtingen voor het eerste seizoen binnen de nieuwe verkooporganisatie hooggespannen. Mariƫtte van der Linden, verkoopleider voor het segment komkommer: "Met de onderscheidende kwaliteit van de komkommers die we verkopen willen we meer uit de markt halen. Dat lijkt nu ook te lukken. Ik ben dan ook blij dat de telers van Green Diamonds die hun komkommers via Coforta Verkoop BV verkopen vinden dat zij de juiste keuze hebben gemaakt."

Verkoopleider Herman Burger is verantwoordelijk voor der verkoop van paprika's binnen Coforta Verkoop BV. Hij geeft aan dat er meer transparantie in het verkoopproces is gekomen. "Ik informeer de telers (via VAC-leden) wie hun product koopt en tegen welke prijs. Dat wordt als positief beoordeeld."

Hoe was het aanbod van komkommers en paprika's?

Van der Linden: "Er was een lichte krimp in het aanbod van komkommers, ook uit het buitenland. De oogst kende minder pieken door meer spreiding in de teeltwisselingen. Door de extreme warmte in juli was er in de zomer sprake van een dip in de productie. Dit alles had een positief effect op de prijs."

Burger: "Het koude voorjaar en een wisselvallige zomer zorgden voor veel pieken en dalen in het aanbod van paprika's en een grillig prijsverloop. Toch liep het goed tot en met juli. Ondanks het feit dat de productie behoorlijk is achtergebleven ten opzichte van het verleden vallen de prijzen erg tegen."

Wat zijn de verkoopresultaten van dit seizoen?

Van der Linden: "Het was een prima seizoen met goede prijzen voor de komkommers en een toenemend aantal enthousiaste klanten. De aanwezige meerwaarde van de Green Diamonds komkommers wordt nu echt uit de markt gehaald."

Burger: "De prijzen van paprika's staan nog altijd onder druk. De netto prijzen voor de teler zijn beter dan in het afgelopen seizoen, mede dankzij de daling van bijvoorbeeld logistieke kosten. Toch liggen ze nog altijd onder de kostprijs."

Bron: www.coforta.com
Publicatiedatum: