Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
grote promotiecampagne in West-Europa

Zuid-Afrikaanse fruitproducenten verenigen zich

Voor het eerst sedert de deregulatie in de jaren negentig is de verbrokkeling van de zachtfruitsector nu iets van het verleden en is de sector goed en volledig gestructureerd. Producenten en de sector als geheel kunnen nu gezamenlijk handelen in plaats van om zo veel mogelijk met elkaar te concurreren op de internationale markt, aldus Stefan Conradie, productmanager bij Hortgro Services (de voormalige Sagtevrugteprodusentetrust).

Hoewel 2009 als productiejaar erg moeilijk was ten gevolge van de recessie en de sterke Rand, verwacht hij dat dit in het komende jaar drastisch zal veranderen. De recessie is de oorzaak, dat de vraag naar fruit op de traditionele markten overzee nogal verminderd is, omdat fruit natuurlijk in dergelijke omstandigheden niet van zich kan laten horen. Wanneer mensen hun baan verliezen en op de kleintjes moeten gaan letten, kan niet zonder meer verwacht worden, dat fruit nog altijd gekocht zal worden, omdat het gezond is.

Waarom zullen dingen veranderen in 2010?

Conradie zegt, dat de verkoop, ten spijte van de problemen, goed gestimuleerd is door een op grote schaal opgezet marktontwikkelingsproject van januari tot maart, waarbij pruimen hoofdzakelijk de aandacht kregen in Groot-Brittaniƫ en Duitsland. Dit project was bijzonder succesvol en zal dit jaar worden uitgebreid tot Belgiƫ en Nederland. In deze twee landen zullen peren het belangrijkst zijn. In de loop van de tijd zal het project naar alle waarschijnlijkheid ook naar landen buiten Europe uitgebreid worden, zoals landen in het Midden - en Verre Oosten.

Het doel van dit project is om de buitenlandse consument te leren, dat eerste klas fruit uniek is, afkomstig uit een uniek land met veel mogelijkheden voor toerisme. Nog een ander doelwit van dit project is voldoende schapruimte voor Zuid-Afrikaans fruit in de toekomst - en dit sluit prachtig aan bij het WK Voetbal, dat ook in Zuid-Afrika gespeeld zal worden. "Wij willen een vraag kweken, want op die manier kunnen over verloop van tijd betere prijzen bedongen worden" zegt Conradie. 
Publicatiedatum: