Hoewel 2009 als productiejaar erg moeilijk was ten gevolge van de recessie en de sterke Rand, verwacht hij dat dit in het komende jaar drastisch zal veranderen. De recessie is de oorzaak, dat de vraag naar fruit op de traditionele markten overzee nogal verminderd is, omdat fruit natuurlijk in dergelijke omstandigheden niet van zich kan laten horen. Wanneer mensen hun baan verliezen en op de kleintjes moeten gaan letten, kan niet zonder meer verwacht worden, dat fruit nog altijd gekocht zal worden, omdat het gezond is.
Waarom zullen dingen veranderen in 2010?
Conradie zegt, dat de verkoop, ten spijte van de problemen, goed gestimuleerd is door een op grote schaal opgezet marktontwikkelingsproject van januari tot maart, waarbij pruimen hoofdzakelijk de aandacht kregen in Groot-Brittaniƫ en Duitsland. Dit project was bijzonder succesvol en zal dit jaar worden uitgebreid tot Belgiƫ en Nederland. In deze twee landen zullen peren het belangrijkst zijn. In de loop van de tijd zal het project naar alle waarschijnlijkheid ook naar landen buiten Europe uitgebreid worden, zoals landen in het Midden - en Verre Oosten.Het doel van dit project is om de buitenlandse consument te leren, dat eerste klas fruit uniek is, afkomstig uit een uniek land met veel mogelijkheden voor toerisme. Nog een ander doelwit van dit project is voldoende schapruimte voor Zuid-Afrikaans fruit in de toekomst - en dit sluit prachtig aan bij het WK Voetbal, dat ook in Zuid-Afrika gespeeld zal worden. "Wij willen een vraag kweken, want op die manier kunnen over verloop van tijd betere prijzen bedongen worden" zegt Conradie.