Eosta België ziet biologische toekomst zonnig in
Timing
Volgens Günther de Vadder, de kersverse baas van het nieuwe bedrijf, is juist nu het tijdstip rijp voor een specialist. ‘’De Belgische markt voor biologische agf is de laatste jaren nauwelijks gegroeid, terwijl in de landen om ons heen wel een versterkte groei heeft plaatsgevonden. De timing lijkt nu ideaal: De Belgische consument wordt steeds kritischer en bewuster, terwijl er bij de supermarkten een verschraling in het assortiment gaande is”, als dus Günther. Hij verwacht de komende jaren juist een ‘’boost’’ in de productrange die hij aanbiedt, door speciale aandacht aan de presentatie en de marketing van de desbetreffende artikelen.
Meer dan alleen natuur
Hoewel Günther een jarenlange ervaring met de Belgische retail heeft snapt hij niet dat het unieke ‘’trace and tell-systeem’’ Nature and More in dit land veel minder succesvol is als bijvoorbeeld in Duitsland. Günther: ‘’Omdat op elk biologisch product een stickertje zit met een unieke code die op de website www.natureandmore.com naar de teler leidt, kan de bewuste consument veel extra informatie krijgen.
Niet alleen informatie over de teler en zijn product maar ook uitgebreide informatie over het milieu en sociale aspecten komen aan de orde. Met dit systeem heeft onze klant een tool om het product uit de anonimiteit en daarmee uit het prijsgevecht te halen en wordt hij in staat gesteld om zich te profileren op kwaliteit”.
Voor de supermarkt is dit ook een unieke kans om te communiceren met de consument.
Interesse
Günther vertelt dat de interesse in het systeem in België veel groter is als wat de Nederlandse medewerkers van Eosta dachten. ‘’Regelmatig komen er diepgaande vragen van consumenten die een Nature and More product bij een Belgische retailer gekocht hebben. Echter, voorheen deed men bij de Nature and More stichting wat onverschillig over deze interesse. Mijn job is om hier juist veel meer mee te doen! De groeiende mondigheid van de consument is juist een reden achter het succes van Nature and More in veel landen.. Deze nieuwe consument blijkt in toenemende mate geïnteresseerd in smaak, gezondheid, het milieu, streekproducten, maar ook in een rechtvaardigere welvaartsverdeling tussen noord en zuid. Naast de politiek en de multinationals wordt de consument vandaag de dag als groeiende derde macht gezien”.
Volgens Günther maakt Nature and More consumenten bewust van de macht die ze hebben, door inzage te geven in de verschillende sociale, ecologische en kwaliteitsaspecten, die tot nu toe in de anonimiteit van de markt verloren gingen.
Toekomst
Günther is uitermate positief over de toekomst van biologische agf in België. “Ik ben optimistisch over de toekomst. Ook in België is er een toenemende vraag naar “eerlijke” producten. Het gaat veel verder dan alleen het biologische predicaat. Alle aspecten moeten kloppen en inzichtelijk zijn voor de eindconsument. Bovendien kiest de Belgische consument steeds meer voor smaak en is dit dus een inkoper voor onze producten.
Zie voor meer informatie de website www.natureandmore.com